Η ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ ΝΕΟΥ


Αναγνώσεις: |


Η αντιγραφή και αποθήκευση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς!

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.

Έχετε αντιγράψει το άρθρο στα αγαπημένα στις:

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
«ὑμεῖς ἐστε τό φῶς τοῦ κόσμου.» ( Ματθ.5,14)
Κατά τήν σημερινή Κυριακή, ἀγαπητοί ἀδελφοί, ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας τιμᾶ μέ εὐγνωμοσύνη τούς ἁγίους ἐκείνους Πατέρες καί Διδασκάλους της, οἱ ὁποῖοι τό ἔτος 451 μετά Χριστόν συγκρότησαν τήν Τετάρτη κατά σειράν Οἰκουμενική Σύνοδο καί ἀφοῦ πολέμησαν τούς τότε αἱρετικούς, οἱ ὁποῖοι ὀνομάζονταν Μονοφυσίτες, ὅρισαν ἐπίσημα τί πρέπει ἀκριβῶς νά πιστεύουμε γιά τό Θεανδρικό Πρόσωπο τοῦ Κυρίου ἡμῶν καί Σωτῆρος Ἰησοῦ Χριστοῦ. Καί πιό συγκεκριμένα, ὅτι εἶναι τέλειος Θεός καί τέλειος Ἄνθρωπος. Δύο Φύσεις, Ἕνα Πρόσωπο. Καί μέ τήν εὐκαιρία αὐτῆς τῆς ἐπετείου θυμηθήκαμε ἐπίσης σήμερα ἐκεῖνα τά βαρυσήμαντα λόγια τοῦ Θεανθρώπου πρός τούς μαθητές Του. «Ὑμεῖς ἐστε τό φῶς τοῦ κόσμου».

Ὅλα αὐτά, ἡ μνήμη τῶν ἁγίων Πατέρων τῆς τετάρτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου σέ συνδυασμό μέ τά λόγια τοῦ σημερινοῦ Εὐαγγελίου μᾶς τοποθετοῦν ὅλους μας μπροστά στό ἐπίκαιρο θέμα τῆς αὐτοσυνειδησίας μας ὡς χριστιανῶν. Δηλαδή πιστεύουμε ἀκράδαντα ὅτι ἡ θρησκευτική μας πίστη περιλαμβάνει ὁλόκληρη τήν ἀλήθεια περί Θεοῦ; Ὅτι, μέ πιό ἁπλά λόγια, πιστεύουμε χωρίς τόν παραμικρό ἐνδοιασμό ὅτι ἡ θρησκεία μας περιέχει ὅλη τήν ἀλήθεια, ὅτι εἶναι μοναδική; Ἤ, ἀφοῦ τό Εὐαγγέλιο χρησιμοποίησε τήν εἰκόνα τοῦ φωτός, εἴμαστε σέ θέση νά ὁμολογήσουμε χωρίς ἴχνος ἀμφιβολίας «εἴδομεν τό φῶς τό ἀληθινόν..εὕρομεν πίστιν ἀληθῆ ἀδιαίρετον Τριάδα προσκυνοῦντες»; 

Καί τό ἐρώτημά μας εἶναι, πῶς ὅλα αὐτά πού εἴπαμε σχετίζονται μέ τούς νέους μας, οἱ ὁποῖοι μᾶς ἀπασχολοῦν στά κηρύγματά μας ἐφέτος. Διότι ἐδῶ στό χῶρο τῆς νεότητας τά πράγματα δέν εἶναι τόσο εὔκολα. Σήμερα οἱ νέοι μας καί πιό πολλοί ἔχουν πρόσβαση στή σχολική μόρφωση καί πιό πολλά μέσα ἔχουν νά γνωρίσουν τόν κόσμο, τούς πολιτισμούς, τίς θρησκεῖες, τίς ἄλλες χριστιανικές ὁμολογίες, τόν κόσμο τῶν αἱρέσεων, τῶν ποικίλων θρησκευτικῶν καί κοινωνικῶν ἀντιλήψεων. Ὁ ὁρίζοντας τῶν γνώσεων των εἶναι πολύ πιό εὐρύτερος ἀπό τόν ὁρίζοντα τῶν μεγάλων. Ὅπως ἐπίσης καί ὁ ὁρίζοντας τῶν ἀναζητήσεων καί τῶν προβληματισμῶν τους. Πῶς, λοιπόν, θά μπορέσουμε νά τούς πείσουμε ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία κατέχει τήν καθαρή χριστιανική πίστη, χωρίς αἱρετικές προσμίξεις καί ἀλλοιώσεις, μάλιστα μέσα στόν ἀπέραντο κυκεώνα τῶν θρησκειῶν καί τῶν αἱρέσεων στόν παρόντα κόσμο ἤ τό χειρότερο μέσα στόν ἀδυσώπητο πόλεμο τῆς ἀθεΐας καί τῆς ἀπιστίας; 

«Ὑμεῖς ἐστε τό φῶς τοῦ κόσμου» εἶπε ἀπερίφραστα, κατηγορηματικά ὁ Κύριος στούς Ἀποστόλους Του». Καί ὁ Ἴδιος ἐπίσης κατηγορηματικά θά πεῖ γιά τόν Ἑαυτό Του: «Ἐγώ εἰμί τό Φῶς τοῦ κόσμου». (Ἰωάν. 9, 5). Ἐκεῖνος ὁ Μονογενής Υἱός τοῦ Θεοῦ εἶναι τό Αὐτόφωτον ὑπέρτατο Ὄν, οἱ ἄλλοι, οἱ Ἀπόστολοι τά ἑτερόφωτα, ὅπως ὁ Ἥλιος, ἡ σελήνη καί τά ἄστρα. Ὅλα αὐτά μέσα στή ψυχή τοῦ νέου πρέπει νά θεμελιώσουν μία αὐτοσυνειδησία, ὅτι ἐδῶ, στή θρησκεία του, στήν πίστη τοῦ Εὐαγγελίου, εἶναι ἡ ἀλήθεια. Ἤ ὅτι ἡ Ἐκκλησία, ὅπως χαρακτηρίζεται σέ ἄλλο σημεῖο τοῦ θείου λόγου εἶναι «στύλος καί ἑδραίωμα τῆς ἀληθείας». (Α΄ Τιμ. 3, 15).

Εἶναι ἀσφαλῶς μεγάλο κατόρθωμα τῶν χριστιανῶν παιδαγωγῶν αὐτήν τήν αὐτοσυνειδησία νά ἀναπτύξουν στή ψυχή τῶν νέων. Ὅτι δηλαδή εἶσθε κατ’ ἐξοχήν εὐλογημένοι ἀπό τόν Θεό, ὅτι γεννηθήκατε χριστιανοί Ὀρθόδοξοι, ὅτι μπορεῖτε στή ζωή σας νά ἔχετε ὁδηγό, στίς σκέψεις καί τίς ἀποφάσεις σας τό πλήρωμα τῆς ἐν Χριστῷ ἀληθείας. Ἄν συνδράμουν εὐσεβεῖς γονεῖς μαζί μέ καλούς διδασκάλους καί ἱερωμένους εἶναι δυνατόν νά ξεπερασθοῦν μέ ἐπιτυχία ἐμπόδια πολλά καί ὁ νέος μας νά ἀποκτήσει αὐτήν τήν συνείδηση, ὅτι ὡς χριστιανός Ὀρθόδοξος ἐλεήθηκε τά μέγιστα ἀπό τόν φιλάνθρωπο Θεό. Καί ἔτσι χωρίς νά χάσει τήν ἰδιομορφία τοῦ χαρακτήρα του νά οἰκοδομήσει μία ἁρμονική ζωή χριστιανικῆς θεωρίας καί χριστιανικῆς πράξεως καί νά ἀναδειχθεῖ μέ τοῦ Θεοῦ τήν παντοδύναμη Χάρη ὁλοκληρωμένος ἄνθρωπος «ἄρτιος του Θεοῦ ἄνθρωπος, πρός πᾶν ἔργον ἀγαθόν ἐξηρτισμένος». (Β΄ Τιμ. 3, 17).

Ἀλλά ἐδῶ χρειάζεται κάποια ἀπαραίτητη προσοχή καί ἐπιμέλεια ἐκ μέρους τῶν χριστιανῶν παιδαγωγῶν. Ὁ χριστιανός νέος μέ τήν βαθειά χριστιανική του συνείδηση περί τῆς μοναδικότητας τῆς θρησκευτικῆς του πίστεως πρέπει νά προφυλαχθεῖ σχολαστικά ἀπό τόν κίνδυνο τοῦ φανατισμοῦ. Μή σᾶς φαίνεται παράξενο καθώς διανύουμε μία χρονική περίοδο χαλάρωσης τοῦ θρησκευτικοῦ συναισθήματος στή ψυχή τῶν νέων. Κάποτε μᾶς τρομάζει ὁ ὁρμητικός φανατισμός μερικῶν νέων θρησκευομένων, πού ἀνήκουν συνήθως σέ ἐξωεκκλησιαστικές ἤ αἱρετικές παραφυάδες. Νέα παιδιά τά βλέπεις μέ πρωτοφανῆ ὁρμητικότητα ἤ καί βιαιότητα νά συμπεριφέρονται καθώς ὑπερασπίζονται τίς θρησκευτικές των ἀπόψεις. Τά φαινόμενα αὐτά τά καταδικάζουμε. Δέν ἀπαρέσκουν μόνο σέ σώφρονες ἀνθρώπους, ἀλλά καί στό Θεό. Πόσο ὡραῖα καί μέ σαφήνεια διατυπώνει τό θέλημα τοῦ Θεοῦ ἐν προκειμένω ὁ Ἀπόστολος γράφοντας στόν ἄξιο μαθητή του τόν Τιμόθεο: «δοῦλον δέ Κυρίου οὐ δεῖ μάχεσθαι, ἀλλ’ ἥπιον εἶναι πρός πάντας, διδακτικόν, ἀνεξίκακον, ἐν πραότητι παιδεύοντα τούς ἀντιδιατιθεμένους…». (Β΄ Τιμ. 2, 24-25).

Ἐξάλλου ζοῦμε σέ μία ἐποχή, ὅπου ἡ κάθε ἀνθρώπινη κοινωνία ἀπαιτεῖ πλέον ἀνοχή καί ἀγάπη χριστιανική. Τό πλήρωμα τῆς κάθε κοινωνίας ἀπό κάθε ἄποψη εἶναι πιά ποικίλο, πλουραλιστικό, καί ἀπό ἐθνικῆς καί ἀπό θρησκευτικῆς καί ἀπό πολιτιστικῆς ἀπόψεως. Διάφορες θρησκευτικές ὁμάδες ἤ θρησκευτικές ὁμολογίες σέ ἕνα τόπο γιά μία ἁρμονική, πολιτισμένη συμβίωση ἀπαιτοῦν διάλογο, σεβασμό τῶν ἀπόψεων τοῦ ἄλλου ἤ καί τῆς ποικίλης διαφορετικότητας. Ὄχι πρός Θεοῦ συγκρητισμό ἤ οἰκουμενισμό ἤ συγχώνευση θρησκειῶν, ἀλλά χριστιανική κατανόηση, ἀνοχή καί ἐν Χριστῷ ἀγάπη. Μόνο τότε, σ’ αὐτό τό πλαίσιο θά καλλιεργήσουμε μία ὄντως χριστιανική, Ὀρθόδοξη αὐτοσυνειδησία στή ψυχή τῶν νέων μας. Ἀμήν

+ Ο Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος

Γίνετε συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας!

Αποστείλετε προτεινόμενο υλικό στο ptheoxaris@yahoo.gr προς ωφέλεια των ψυχών όλων μας!