Η ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ


Αναγνώσεις: |


Η αντιγραφή και αποθήκευση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς!

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.

Έχετε αντιγράψει το άρθρο στα αγαπημένα στις:

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
«… καί ἱμάτιον οὐκ ἐνεδιδύσκετο…». (Λουκᾶ 8, 27). 
Μία λεπτομέρεια ἀπό τό περιστατικό, πού μᾶς ἐξιστόρησε τό σημερινό Εὐαγγέλιο, θά σχολιάσουμε ἐποικοδομητικά, ἀγαπητοί ἀδελφοί, στό σύντομό μας κήρυγμα σήμερα. Ὅπως ἀκούσατε προηγουμένως τό ἱερό Εὐαγγέλιο τῆς Θείας Λειτουργίας μᾶς ξαναθύμισε τό θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ δαιμονιζομένου τῶν Γαδαρηνῶν. Καί καθώς μᾶς περιέγραφε τήν ἄθλια κατάσταση αὐτοῦ τοῦ δυστυχισμένου συνανθρώπου μας εἶπε μεταξύ τῶν ἄλλων, πώς ὁ ἄνθρωπος ἐκεῖνος πού ἦταν ὑπό τήν φοβερή κατοχή ἀναρίθμητων πονηρῶν πνευμάτων, ὅτι περιφερόταν στήν ἐξοχή, ἔξω ἀπό τήν πόλι τῆς διαμονῆς του γυμνός. «Καί ἱμάτιον, πρόσθεσε ὁ ἱερός Εὐαγγελιστής Λουκᾶς, οὐκ ἐνεδιδύσκετο». 

Ὅπως ὅλα μέσα στήν Ἁγία Γραφή ἔχουν τή σημασία τους, ἔτσι καί ἡ πληροφορία αὐτή ἀσφαλῶς ἔχει τή σημασία καί τό νόημά της καί γι’ αὐτό ἀξίζει νά ἐπιμείνουμε σ’ αὐτήν σχετίζοντάς την μέ τό ζήτημα τῆς ἐνδυμασίας τῶν νέων ἀνθρώπων. Ἐξάλλου γιά νά ἀσχοληθοῦμε μέ αὐτό τό θέμα μᾶς προϊδεάζει καί ἡ Ἁγία Γραφή, ὅταν μεταξύ τῶν ἄλλων συσχετίζει τόν χαρακτήρα τοῦ ἀνθρώπου καί μέ τήν ἐνδυμασία του. «Στολισμός ἀνδρός καί γέλως ὀδόντων καί βήματα ἀνθρώπου ἀναγγέλλει τά περί αὐτοῦ», μᾶς ἐπισημαίνει. (Σοφία Σειράχ 19, 30). Δηλαδή ὁ τρόπος πού ντύνεται ὁ ἄνθρωπος, τό πῶς γελᾶ καί τό πῶς περιπατεῖ φανερώνουν τόν χαρακτήρα του. Ἀλλά πῶς θά ξεχάσουμε ὅτι καί αὐτή γενικά ἡ ἐνδυμασία τοῦ ἀνθρώπου μαρτυρεῖ, σύμφωνα μέ τόν αἰώνιο Λόγο τοῦ Θεοῦ, τήν χαμένη ἀθωότητα τῆς ψυχῆς του. Μόλις εἶχαν διαπράξει τήν πρώτη καί μοιραία παράβαση τοῦ Νόμου τοῦ Θεοῦ δοκιμάζοντας ἀπό τόν ἀπαγορευμένο καρπό τοῦ Παραδείσου «καί διηνοίχθησαν οἱ ὀφθαλμοί τῶν δύο, καί ἔγνωσαν ὅτι γυμνοί ἦσαν, καί ἔρραψαν φύλλα συκῆς καί ἐποίησαν ἑαυτοῖς περιζώματα». (Γένεσις 3, 7). 

Καί γιά νά ἐπανέλθουμε στό κύριο ἀντικείμενο τοῦ λόγου μας ἡ ἐνδυμασία τῶν νέων κάποτε προβληματίζει τόν γονέα καί γενικά τόν παιδαγωγό. Ἡ ἐνδυμασία τῶν νέων σήμερα, παρατηροῦν οἱ κοινωνιολόγοι, «ἀποτελεῖ ἔκφραση τῆς προσωπικότητας καί διαμόρφωση τῆς καταναλωτικῆς τους συμπεριφορᾶς». 

Ἡ ἐνδυμασία τῶν νέων δέν εἶναι ἕνα θέμα ἀδιάφορο γιά τόν γονέα ἤ τόν παιδαγωγό. Εἴπαμε προηγουμένως, μέ βάση τήν Ἁγία Γραφή μας, ὅτι σχετίζεται καί μέ τόν ψυχικό κόσμο τοῦ ἀνθρώπου. «Τά ροῦχα μας, παρατηροῦν οἱ κοινωνιολόγοι, ἀποτελοῦν προέκταση τοῦ ἑαυτοῦ μας καί δέν θά πρέπει νά ἀντιμετωπίζονται ἐπιπόλαια. Πολλά κρυμμένα μηνύματα μπορεῖ νά ἀποκαλυφθοῦν ἀπό τήν προσεκτική παρατήρηση τῶν ρούχων πού φορᾶ κάποιος. Ἀπό τά ἀρχαία χρόνια τά ροῦχα δέν ἱκανοποιοῦσαν μόνο τήν ἀνάγκη προστασίας ἀπό τό κρύο καί τή ζέστη, ἀλλά ἐξυπηρετοῦσαν ἐκφραστικούς καί κοινωνικούς σκοπούς. Στίς μέρες μας τά ροῦχα δίνουν τήν πρώτη ἐντύπωση γιά ἕνα ἄτομο καί ἐκφράζουν στοιχεῖα τῆς προσωπικότητας τοῦ καθένα μας. Ἡ ἐξωτερική ἐμφάνιση ἑνός ἀτόμου μᾶς δίνει πληροφορίες ὅπως ἡ καταγωγή του, τό ἐπάγγελμά του, ἡ οἰκονομική του κατάσταση καί ἡ κοινωνική του θέση. Τό ντύσιμο θεωρεῖται σάν ἕνας τρόπος νά ἐκφράσουμε τόν ἑαυτό μας.». 

Καί δυστυχῶς ὅταν ὁ ἑαυτός μας εἶναι μακριά ἀπό τό Χριστό καί τίς ἀρχές καί τούς νόμους τοῦ Εὐαγγελίου Του καί τό ντύσιμό μας καί προπάντων τῶν νέων ἀνθρώπων τό ντύσιμο προβληματίζει τούς χριστιανούς παιδαγωγούς. Πιό παλιά τό πρόβλημα αὐτό δέν ὑφίστατο, τουλάχιστον στό χῶρο τῶν σχολείων. Μέ ἐντολές ἄνωθεν, ἀπό τά ἁρμόδια ὄργανα τῆς Πολιτείας, στά σχολεῖα κυριαρχοῦσε ἡ σεμνή ὁμοιόμορφη ἐνδυμασία. Ὅταν καταργήθηκε τότε παρουσιάσθηκε τό σχετικό πρόβλημα. Ἀπό τότε μέχρι σήμερα τήν σεμνή ὁμοιόμορφη σχολική ἐνδυμασία ἀντικατέστησε ἡ πολυτέλεια, ἡ προκλητικότητα καί σέ κάποιες περιπτώσεις ἡ ἐξαλλοσύνη. Ἔτσι καταπατήθηκαν οἱ ὡραῖες νουθεσίες τοῦ Ἀποστόλου Παύλου: «Ὡσαύτως καί τάς γυναῖκας ἐν καταστολῆ κοσμίω μετά αἰδοῦς καί σωφροσύνης κοσμεῖν ἑαυτάς μή ἐν πλέγμασιν ἤ χρυςῶ ἤ μαργαρίταις ἤ ἱματισμῶ πολυτελεῖ», (Α΄ Τιμ. 2, 9), «γυναῖκας ὡσαύτως σεμνάς, μή διαβόλους, νηφαλίους, πιστάς ἐν πᾶσιν». (Α΄ Τιμ.3, 11). 

Δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι τῶν νέων ἡ ἐνδυμασία στήν ἐποχή μας ὄχι μόνο δέν εἶναι θέμα ἠθικά ἀδιάφορο, ἀλλά σοβαρό πνευματικό πρόβλημα. Μάλιστα ἄν λάβουμε ὑπόψη ὅτι αὐτοί πού διαμορφώνουν κάθε τόσο τήν ἐξωτερική ἐμφάνιση τῶν νέων ἐλάχιστα σέβονται καί ἐκτιμοῦν τή Χριστιανική Ἠθική. Μᾶλλον- συγχωρέστε μας, εἶναι φοβερό αὐτό πού θά ποῦμε!- ὄχι μόνο δέν ἐμπνέονται ἀπό τό πνεῦμα τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά ἐμπνέονται καί καθοδηγοῦνται ἀπό τά πονηρά πνεύματα, πού ἀνέφερε τό σημερινό Εὐαγγέλιο, τά ὁποῖα ξεγύμνωσαν τό δυστυχῆ δαιμονιζόμενο τῶν Γαδαρηνῶν καί τόν ἀνάγκασαν νά τρέχει στά βουνά ὁλόγυμνος. Μόδα σατανική πού ξεντύνει ἀντί νά ντύνει, μόνο καί μόνο γιά νά παρασύρει τούς νέους μακριά ἀπό τά καθαρά καί ἁγνά ἤθη τοῦ Εὐαγγελίου. 

Δυστυχῶς, ἀγαπητοί, ἔχει δίκιο ἐκεῖνος ὁ χριστιανός παρατηρητής τῶν πραγμάτων τῆς ἐποχῆς μας, πού σημείωσε τά ἑξῆς: «Ἡ σύγχρονη μόδα δέν ἔχει σχεδιαστεῖ γιά νά βοηθάει πνευματικά τούς ἀνθρώπους. Ὁ πιστός δέν θά πρέπει ποτέ νά φοράει ροῦχα πού ὑποκινοῦν πάθη ἤ παρεμποδίζουν τούς ἄλλους νά ζήσουν μία χριστιανική ζωή. Τό μεγάλο πρόβλημα, φυσικά, εἶναι ἡ τεράστια κοινωνική πίεση πού ὑπάρχει γιά συμμόρφωση μέ τίς σύγχρονες ἀντιλήψεις. Αὐτό ἴσχυε καί θά ἰσχύει πάντοτε. Οἱ χριστιανοί χρειάζονται πολύ θάρρος γιά ν’ ἀντισταθοῦν στίς ἀκρότητες τῆς μόδας, νά πᾶνε κόντρα στό ρεῦμα τῶν σύγχρονων κοινωνικῶν ἀντιλήψεων καί νά ντυθοῦν μέ τρόπο πού ὠφελεῖ τό εὐαγγέλιο. Ἄν, ὅμως, κάνουμε τόν Χριστό Κύριο καί τῆς ἐνδυμασίας μας ὅλα θά πᾶνε καλά». Γένοιτο!

+ Ο Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος

Γίνετε συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας!

Αποστείλετε προτεινόμενο υλικό στο ptheoxaris@yahoo.gr προς ωφέλεια των ψυχών όλων μας!