ΟΙ ΝΕΟΙ ΚΑΙ Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ


Αναγνώσεις: |


Η αντιγραφή και αποθήκευση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς!

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.

Έχετε αντιγράψει το άρθρο στα αγαπημένα στις:

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
«καί ἔφαγον πάντες καί ἐχορτάσθησαν, καί ἦραν τό περισσεῦον τῶν κλασμάτων δώδεκα κοφίνους πλήρεις». (Ματθ. 14, 20).
Ἡ σημερινή ἁπλή ἱστορία τοῦ Εὐαγγελίου μας, ἀγαπητοί ἀδελφοί, μέ περιεχόμενο τό θαῦμα τοῦ πολλαπλασιασμοῦ τῶν πέντε ἄρτων καί τῶν δύο ἰχθύων μέσα στήν ἔρημο τοῦ Ἰορδάνου, μᾶς δίνει περιληπτικά τό ἑξῆς θέμα γιά σύντομη ἐποικοδομητική ἀνάπτυξη: «οἱ νέοι μας μέσα στήν σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία». Κατ’ ἀρχάς τό θέμα μας θά τό ἀναπτύξουμε μέσα στό πλαίσιο, στό σχέδιο, πού μᾶς δίνει τό Εὐαγγέλιό μας. Τό πλαίσιο ἐννοεῖται τό ἀπαραίτητο, τό σωστό, μέσα στό ὁποῖο πρέπει νά ἐντάσσει αὐτό τό θέμα κάθε νέος χριστιανός, σκεπτόμενος καί συνειδητός. Τό ἑξῆς: Τά ὑλικά ἀγαθά εἶναι ἀπαραίτητα στόν ἄνθρωπο, ἀφοῦ εἶναι καί ὑλικό ὄν μέ ἀνάγκες σωματικές. Ἡ φροντίδα γιά τίς ὑλικές ἀνάγκες ἔρχεται ὅμως ἱεραρχικά, κανονικά, λογικά μετά τίς πνευματικές, ψυχικές ἀνάγκες. Ἀφοῦ ἡ ψυχή μας εἶναι ἀνώτερη ἀπό τό σῶμα μας δέν εἶναι οὔτε πρέπον, οὔτε λογικό, οἱ ὑλικές ἀνάγκες καί ἡ ἱκανοποίησή τους νά προηγοῦνται ἀπό τίς ἀνάγκες τῆς ψυχῆς μας. Ἡ ψυχή πού εἶναι αἰώνια, εἶναι θά λέγαμε ἡ κυρία, ἐνῶ τό σῶμα πού εἶναι πρόσκαιρο καί ἐφήμερο εἶναι ἡ ὑπηρέτρια. Πρῶτα λοιπόν ἡ κυρία καί μετά ἀκολουθεῖ τό σῶμα. Πάντως ἄσχετα μέ τήν ἀξία τοῦ κάθε στοιχείου μας καί τά δύο, καί ἡ ψυχή καί τό σῶμα περιμένουν νά ἱκανοποιηθοῦν ἐξάπαντος οἱ ἀνάγκες πού ἔχει τό καθένα. 

Αὐτή ἡ σειρά, ἡ τάξη καί διαδικασία θαυμάσια φαίνονται στό Εὐαγγέλιό μας σήμερα. Οἱ χιλιάδες τοῦ λαοῦ, ἄνδρες καί γυναῖκες, πού πρόθυμα «ἀκολούθησαν πεζῆ ἀπό τῶν πόλεων» τόν Κύριό μας ἐπί ὧρες χόρτασαν τή ψυχή τους, τό πνεῦμα τους, ἀπό τό Λόγο Του. Καί μετά ἀπό τόν πνευματικό αὐτό χορτασμό, ὅταν ἐκεῖ στήν ἐρημιά «ἡ ὥρα ἤδη παρῆλθεν» καί τό σῶμα καί κουράστηκε καί ἔνιωσε τήν πείνα, τότε «ἔφαγον πάντες καί ἐχορτάσθησαν» ἀπό τό θαυμαστό γεῦμα μέ ὑλικά τά πέντε ψωμιά καί τά δύο ψάρια.

Ἀκριβῶς αὐτήν τήν σειρά πρέπει καλά νά τηροῦμε ὅλοι μας καί ἰδίως οἱ χριστιανοί νέοι, οἱ ὁποῖοι τώρα προσδιορίζουν καί θέτουν τίς βάσεις τῆς ζωῆς των στόν κόσμο αὐτό. Δυστυχῶς ὅμως ὅ,τι συνέβη μέ τό λαό στήν ἔρημο, πού ἀπήλαυσε πλουσιοπάροχα τά δύο θαυμάσια καί μοναδικά γεύματα μέ οἰκοδεσπότη τόν Ἰησοῦ Χριστό, δέν ἐπαναλαμβάνεται συχνά ἀπό τόν χριστιανικό λαό στίς ἡμέρες μας. Ἡ εὐλογημένη καί τόσο σωστή αὐτή σειρά δέν τηρεῖται στίς ἡμέρες μας. Ἡ ἀλλαγή στήν ἱεράρχηση τῶν ἀξιῶν, πρῶτα δηλαδή νά ἱκανοποιηθοῦν ἀκόρεστα τοῦ σώματος, οἱ ὑλικές ἀνάγκες, καί κατόπιν οἱ ἀνάγκες τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι ἀποτυπωμένη στή μανία τήν καταναλωτική τῶν ἡμερῶν μας. Σήμερα ἀκούγεται ἠχηρό τό σύνθημα ἀπό πολλούς: «ἀγοράζω, ἄρα ὑπάρχω». Σήμερα ἡ μανία τῆς ἀγορᾶς, τῆς ὑπερκατανάλωσης πῆρε τή μορφή κάποιου εἴδους θεραπείας. Μάλιστα γιά μερικούς ὁ πυρετός τῆς κατανάλωσης ἀποτελεῖ θεραπεία τῆς ψυχῆς! Ἀνάγκη ψυχολογική καί ὄχι ἁπλά ὑλική!

Ἔτσι τό βασικό χαρακτηριστικό γνώρισμα τῶν σύγχρονων κοινωνιῶν εἶναι ἡ συνεχής, ἀσταμάτητη τάση διεύρυνσης τῶν ἀναγκῶν τόσο τῶν καταναλωτικῶν ἀναγκῶν ὅσο καί τῶν ἀναγκῶν τῆς παραγωγῆς. Ἡ διεύρυνση τῶν ἀναγκῶν ἔχει δύο χαρακτηριστικά: πρῶτον, συνεχῶς καί περισσότεροι ἄνθρωποι ἐπιθυμοῦν καί προσπαθοῦν νά ἱκανοποιήσουν τίς ἀνάγκες τους μέ τήν ἀπόκτηση ἐμπορευμάτων πού προηγουμένως χρησιμοποιοῦσαν λίγοι. Δεύτερον, ἐμφανίζονται συνεχῶς νέες ἀνάγκες, πού ὀφείλονται στόν τρόπο πού εἶναι ὀργανωμένη ἡ σύγχρονη ζωή.

Οἱ ἄνθρωποι δέ, καθώς εἶναι κοινωνικά ὄντα, ἀλληλοεπηρεάζονται στίς καταναλωτικές τους συνήθειες. Ὁ ἀλληλοεπηρεασμός αὐτός ἀφορᾶ τόσο τόν τρόπο ἱκανοποίησης τῶν ἀναγκῶν, ὅσο καί τή δημιουργία νέων ἀναγκῶν. Ἡ ἀλληλεπίδραση μεταξύ τῶν ἀνθρώπων ἐκδηλώνεται, συνήθως μέ δύο διαφορετικούς τρόπους.

Πρῶτον, οἱ ἄνθρωποι προσπαθοῦν νά μιμηθοῦν ὁ ἕνας τόν ἄλλο στήν κατανάλωση ἀγαθῶν. 

Δεύτερον, οἱ ἄνθρωποι προσπαθοῦν μέσα ἀπό τήν κατανάλωση νά ξεχωρίσουν ἀπό τούς ὑπόλοιπους, δηλαδή νά διακριθοῦν.

Ἡ μίμηση ἐμφανίζεται τώρα σάν μιά τάση συνεχοῦς διεύρυνσης τῆς κατανάλωσης καί τῆς ζήτησης ἀγαθῶν ἐμπορευμάτων ὁδηγώντας τόν ἄνθρωπο στόν καταναλωτισμό.

Δέν εἶναι εὐχάριστες οἱ διαπιστώσεις αὐτές, ἀγαπητοί ἀδελφοί. Ἡ ἀκατάσχετη μανία, μέ πάθος, μέ πραγματική ἀφοσίωση στήν ἀγορά καί κατανάλωση τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν, δέν εἶναι καλό σύμπτωμα τῆς χριστιανικῆς κοινωνίας. Πολύ δύσκολα στό μυαλό τῶν νέων ἀνθρώπων, πού ἔχουν τέτοιες τάσεις, πῶς νά ἀποκτήσουν κάτι καινούργιο ἀπό τά ἀμέτρητα τεχνολογικά ἀγαθά τῶν ἡμερῶν μας, τά ὁποῖα ἀνανεώνονται σχεδόν καθημερινά καί ἀνακοινώνονται πανηγυρικά μέ τίς διαφημίσεις, πολύ δύσκολα θά εἰσχωρήσει κάτι τό πνευματικό. Ὅταν ἀσχολοῦνται οἱ νέοι μας μέ τά νέα ἐπιτεύγματα ὄχι τῆς Ἐπιστήμης, ἀλλά τῆς Τεχνολογίας, αὐτοκίνητα, ρολόγια , κινητά καί τά παρόμοια, πότε θά εὐκαιρήσουν νά σκεφθοῦν γιά θέματα πάνω ἀπό τίς μηχανές καί τίς εὐκολίες τῆς ἐπικοινωνίας; Πότε θά ἀναλογισθοῦν τόν Λόγο τοῦ Χριστοῦ μας, ὁ Ὁποῖος τράβηξε μία κόκκινη, διαχωριστική γραμμή ἀνάμεσα στίς ἀνάγκες τοῦ σώματος καί τίς ἀνάγκες τῆς ψυχῆς, ὅταν ἀπαιτεῖ ἀπό τούς μαθητές Του «ζητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν δικαιοσύνην αὐτοῦ καί ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν;». (Μάτθ. 6, 33).

Ἰδού ἕνα σοβαρό ἐμπόδιο στήν χριστιανική ἀνατροφή καί διαπαιδαγώγηση τῶν νέων σήμερα: Ἡ καταναλωτική κοινωνία τῶν ἡμερῶν μας καί τό ὀξύτατο ὑλιστικό πνεῦμα της. Χρειάζεται ἀγώνας πολύς καί προσευχή γιά νά σώσουμε ἀπό τά δολερά δίχτυα τῆς κοσμικῆς, ἀντιπνευματικῆς ἐποχῆς μας τούς χριστιανούς νέους μας. Ἀμήν

+ Ο Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος

Γίνετε συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας!

Αποστείλετε προτεινόμενο υλικό στο ptheoxaris@yahoo.gr προς ωφέλεια των ψυχών όλων μας!