ΟΡΓΗ ΘΕΟΥ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ


Αναγνώσεις: |


Η αντιγραφή και αποθήκευση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς!

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.

Έχετε αντιγράψει το άρθρο στα αγαπημένα στις:

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
«τότε ὀργισθείς ὁ οἰκοδεσπότης...». (Λουκᾶ 14,21).

Ἀπό τήν περικοπή τοῦ Εὐαγγελίου μας, πού διαβάσθηκε στή σημερινή Θεία Λειτουργία, ἀγαπητοί ἀδελφοί, κρατήσαμε αὐτήν τήν φράση, τήν ὁποία καί θά σχολιάσουμε ἐποικοδομητικά. Τό σημερινό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα περιελάμβανε τήν Παραβολή τοῦ Κυρίου γιά τό μεγάλο Δεῖπνο τῆς Βασιλείας Του. Στήν Παραβολή Του αὐτή ὁ Ἰησοῦς Χριστός περιέγραψε παραστατικά ἀφενός μέν τήν προκλητική ἀδιαφορία τῶν προσκεκλημένων τοῦ Δείπνου Του καί ἀφετέρου τήν δεύτερη πρόσκλησή Του πρός νέους προσκεκλημένους, ὥστε νά γεμίσει ἡ αἴθουσα τοῦ Δείπνου. Ἐκεῖ, κατά τήν περιγραφή, σέ ἕνα σημεῖο λέγεται ὅτι ὀργίσθηκε ὁ Οἰκοδεσπότης γιά τήν ἄρνηση τῶν πρώτων προσκεκλημένων, ὥστε ἀμέσως νά προσκαλέσει ἄλλους στή θέση τῶν πρώτων.

Καί ποιό εἶναι τό θέμα, στό ὁποῖο θά ἑστιάσουμε γιά λίγο τήν εὐλαβική προσοχή μας; Τό θέμα εἶναι ἡ ὀργή τοῦ Θεοῦ. Μᾶλλον τό θέμα, πού θά συγκεντρώσει τήν προσοχή μας εἶναι τό ἐρώτημα: Ὀργίζεται ὁ Θεός; Καί πῶς μποροῦμε νά ποῦμε καί νά πιστεύσουμε, ὅτι ὀργίζεται ὁ Θεός, ἀφοῦ «ὁ Θεός ἀγάπη ἐστι»;

Ἐκτεταμένη συζήτηση γιά τό θέμα αὐτό, ἐάν ὁ Θεός ὀργίζεται, ἔγινε καί στήν πατρίδα μας ἀνάμεσα σέ εὐσεβεῖς καί μή, ὅταν συνέβη κάποια θεομηνία καί μία ἑκατόμβη ἀθώων ἀνθρώπων παραδόθηκε στήν θανάσιμη πύρινη λαίλαπα. Τότε κάποιος θέλοντας θεολογικῶς νά ἑρμηνεύσει τήν ἀπροσδόκητη μεγάλη συμφορά διετύπωσε τήν ἄποψη, ὅτι ἡ δοκιμασία αὐτή ἦταν ἀποτέλεσμα θεϊκῆς τιμωρίας καί ὀργῆς γιά τήν ἀσέβεια τῶν ἀρχόντων. Ἡ ἄποψη αὐτή ἀμέσως ἔγινε ἡ θρυαλλίδα γιά νά ἀνάψει θυελλώδης συζήτηση γιά τό ἐάν ὁ Θεός ὀργίζεται κατά τῶν ἁμαρτωλῶν ἤ δέν ἐπιτρέπεται νά μιλοῦμε γιά ὀργή Θεοῦ, ἀφοῦ ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη. Καί νά σήμερα ἡ φράση αὐτή τοῦ Εὐαγγελίου μας «ὀργισθείς ὁ οἰκοδεσπότης» μᾶς δίνει τήν ἀφορμή νά ποῦμε δύο λόγια διαφωτιστικά γιά τό θέμα αὐτό, τῆς ὀργῆς τοῦ Θεοῦ.

Ἀσφαλῶς, ἀγαπητοί ἀδελφοί, τή λέξη ὀργή καί παρόμοιες λέξεις, μέ τήν ἴδια ἔννοια, δέν μποροῦμε νά τίς ἀναφέρουμε στό Θεό, ὅπως τίς χρησιμοποιοῦμε γιά τούς ἀνθρώπους. Ἡ ὀργή καί ὁ θυμός δηλώνει κάποιο πάθος τῆς ψυχῆς. Ἀλλά ὁ Θεός εἶναι ἀπαθής. Τά πάθη τά ἀνθρώπινα, πού φανερώνουν τήν ἀδυναμία τοῦ ἀνθρώπου, μόνο οἱ πρόγονοί μας οἱ εἰδωλολάτρες τά ἀπέδιδαν καί στούς θεούς των, οἱ ὁποῖοι σύμφωνα μέ τήν μυθολογία μας ὀργίζονταν, θύμωναν, ἐκδικοῦνταν, καί ἄλλα παρόμοια ἔπρατταν, πού πράττουν οἱ ἀδύνατοι ἄνθρωποι, ὄντα πεπερασμένα. Γιά τόν Θεόν τόν ἀληθινό, τήν Παναγία Τριάδα τέτοιες θεωρίες δέν εἶναι δυνατόν νά σταθοῦν. Ἐδῶ ἡ ὀργή τοῦ Θεοῦ δέν ἀναιρεῖ τό ὅτι ὁ Θεός ἀγάπη ἐστι. Καί αὐτό πού γράφεται ὡς ὀργή Θεοῦ ἀποτελεῖ τήν Ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Τί εἶναι, λοιπόν, (γιά νά δώσουμε κάποια πειστική ἀπάντηση στό ἐρώτημα αὐτό) ἡ ὀργή τοῦ Θεοῦ; Ὅπως τονίσαμε προηγουμένως, ὁ Θεός δέν ὀργίζεται. Οὔτε θυμώνει, οὔτε ἐκδικεῖται, (ὅπως φαντάζονταν οἱ πρόγονοί μας) οὔτε τιμωρεῖ, μέ τήν ἔννοια τῆς ἀνθρώπινης τιμωρίας. Ὁ Θεός ὄντως εἶναι ἀγάπη. Καί τί εἶναι αὐτό πού ἐμεῖς αἰσθανόμαστε ὡς ὀργή τοῦ Θεοῦ; Εἶναι ἀκριβῶς οἱ συνέπειες ἀπό τή δική μας ἀπομάκρυνση ἀπό κοντά Του. Ἄς ποῦμε ἕνα παράδειγμα, πού θά μᾶς διευκολύνει στήν κατανόηση τοῦ θέματός μας. Ἄν εἶναι χειμώνας καί ἀπομακρυνθοῦμε ἀπό τή θερμάστρα ἤ φύγουμε ἀπό τό τζάκι καί βγοῦμε ἔξω στό κρύο, προφανῶς δέν θά φταίει ἤ θερμάστρα ἤ τό τζάκι πού παγώνουμε. Ὅσο, λοιπόν, βρισκόμαστε κοντά στόν Θεό, τότε χαιρόμαστε, ἀπολαμβάνουμε ὅλη τή ζεστασιά τῆς θείας Του χάριτος, κάτι πού μᾶς κάνει πράγματι εὐτυχισμένους. Ὅταν ὅμως φεύγουμε ἀπό κοντά Του μέ τίς ἁμαρτίες μας καί παραμένουμε ἀμετανόητοι, ὤ τότε, παγώνουμε, ἀρρωσταίνουμε, καί ὑποφέρουμε. Ὁ Θεός ὡς Πανάγαθος θέλει πάντα τό καλό μας, ὅμως ἡ ἐπιμονή μας στήν ἁμαρτία μᾶς ὁδηγεῖ σέ κόλαση δυστυχίας. Ἀλλά καί τότε ὁ Θεός ἑξακολουθεῖ νά μᾶς ἀγαπά, δέν μπορεῖ ὅμως-τί δυστυχία!- νά μᾶς ζεστάνει μέ τήν ἀγάπη Του, διότι Τόν ἐμποδίζει τό αὐτεξούσιον, πού μᾶς ἔχει προικίσει.

Ἄς εἶναι, λοιπόν, σταθερή μέσα μας ἡ ἄποψη αὐτή, ὅτι εἶναι φιλάνθρωπος ὁ Θεός ἀλλά συγχρόνως - γιά νά μιλήσουμε ἁπλά - καί δίκαιος. Ἐμεῖς πάλι οἱ ταλαίπωροι ἄνθρωποι εἴμαστε ὄντα ἐλεύθερα, ὅπως καί οἱ ἄγγελοι καί ἡ ἐλευθερία μας μερικές φορές ἐμποδίζει τήν ἐκδήλωση τῆς φιλανθρωπίας Του, ὁπότε τότε μᾶς ἐγκαταλείπει. Ὁ Μέγας Βασίλειος διαφωτίζοντάς μας στό θέμα αὐτό μας διδάσκει «Μή ἐξ ἡμισείας τόν Θεόν γνωρίζωμεν». Δηλαδή, ἄς μήν ἔχουμε τή μισή γνώση περί τοῦ Θεοῦ. Προσοχή! Ἄν πιστεύουμε μόνο στή θεία φιλανθρωπία καί τήν ἀπέραντη ἐπιείκειά Του, τότε πνευματικά δέν ὀφελούμαστε. Ἀντίθετα μάλιστα, κινδυνεύουμε νά χαλαρώσουμε στόν πνευματικό μας ἄγωνα. Χρήσιμο εἶναι μερικές φορές νά φέρουμε στό νοῦ μας καί ἀναγκαῖο μάλιστα νά ἀναλογιζόμαστε καί τή δίκαιη ὀργή τοῦ Θεοῦ, ὥστε νά ἀποφεύγουμε τή φωτιά τῆς ἁμαρτίας καί νά εὐαρεστοῦμε ἐνώπιόν Του.

Ἀκόμη, σύμφωνα μέ ἁγίους πατέρες τῆς ἐρήμου, καί ἡ ἀπομάκρυνση τῆς θείας Χάριτος ἀπό τή ψυχή τοῦ εὐσεβοῦς, κάποιας φαινομενικῆς θείας ὀργῆς, μπορεῖ νά μᾶς ὠφελήσει. Σύμφωνα, μέ τόν Ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή, ὀργή σωτήρια εἶναι ἡ παραχώρηση ἀπό τό Θεό νά πολεμεῖται ὁ ὑπερήφανος νοῦς μέ τά πάθη ἀπό τούς δαίμονες. Ἔτσι μαθαίνει, καθώς πάσχει μέ ἀτιμία ἐπειδή κόμπαζε γιά τίς ἀρετές του, ποιός εἶναι ἐκεῖνος πού τίς δίνει, ἤ ἀπογυμνώνεται ἀπό αὐτές πού δέν εἶναι δικές του, ἀλλά πού νόμιζε ὅτι τίς ἔχει ὁ ἴδιος χωρίς νά τίς λάβει ἀπό τό Θεό.

Νομίζουμε, ἀγαπητοί ἀδελφοί, μέ ὅσα ἀναφέραμε, νά σᾶς δώσαμε νά ἐννοήσετε, ὅτι κάτω ἀπό τήν ὀργή τοῦ Θεοῦ κρύβεται ἡ ἀπέραντη καί σωτήρια Ἀγάπη Του. Ἀμήν

+Ο Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος

Γίνετε συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας!

Αποστείλετε προτεινόμενο υλικό στο ptheoxaris@yahoo.gr προς ωφέλεια των ψυχών όλων μας!