Η αντιγραφή και αποθήκευση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς!
Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
Έχετε αντιγράψει το άρθρο στα αγαπημένα στις:
Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
…ΕΠΕΙΔΗ πολλές φορές θελήσατε να μάθετε πως ο νόμος του Θεού είναι πνευματικός, σύμφωνα με τον απόστολο (βλ. Ρωμ. 7:14), και τι πρέπει να γνωρίζουν και να κάνουν όσοι θέλουν να τον τηρήσουν, θα σας πώ γι’ αυτό κατά τη δύναμή μου.
Πρώτα-πρώτα γνωρίζουμε ότι ο Θεός είναι η αρχή και ημεσότητα και το τέλος κάθε καλού. Το καλό είναι αδύνατο να πράττεται ή να πιστεύεται παρά μόνο με την ένωση με τον ΙησούΧριστό και με τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος.
Σέ κάθε προσπάθειά σου βάλε αρχή Εκείνον που είναι η αρχή κάθε καλού, για να γίνει κατά Θεόν εκείνο που αποφάσισες να κάνεις.
Η βέβαιη πίστη είναι ένας ισχυρός πύργος. Και ο Χριστός γίνεται τα πάντα για τον άνθρωπο που πιστεύει.
Ο νόμος του Ευαγγελίου, που οδηγεί στην ελευθερία, διδάσκει όλη την αλήθεια. Και οι πιό πολλοί τον διαβάζουν απλά για να τον γνωρίσουν· λίγοι, όμως, τον κατανοούν, ανάλογα με την εκτέλεση των εντολών. Ο νόμος αυτός για να διαβαστεί χρειάζεται επίγνωση, για να κατανοηθεί χρειάζεται την τήρηση των εντολών, αλλά για νάεκπληρωθεί απαιτείται το έλεος του Χριστού.
Μή ζητάς να δείς την τελειότητα του θείου νόμου σε ενάρετουςανθρώπους, γιατί τέλειος σε αρετές δεν μπορεί να βρεθεί κανείς. Ητελειότητά του είναι κρυμμένη στον Σταυρό του Χριστού.
Ο Κύριος είναι κρυμμένος μέσα στις εντολές Του καίαποκαλύπτεται σ’ εκείνους που Τον ζητούν, ανάλογα με την προθυμία τους στην εκτέλεση αυτών των εντολών.
Όταν ασκήσουμε βία στον εαυτό μας για την εκτέλεση όλων των εντολών του Θεού, τότε θα αντιληφθούμε ότι ο νόμος του Κυρίου είναι τέλειος και ότι εμείς μέν τον εφαρμόζουμε με τά
καλά μας έργα, κανείς άνθρωπος, όμως, δεν μπορεί να τον τηρήσει τέλεια χωρίς τους οικτιρμούς του Θεού.
Όποιος έχει ταπεινοφροσύνη και εργασία πνευματική, όταν διαβάζει τις θείες Γραφές, όλα τα εννοεί αναφορικά με τον εαυτό του και όχι με άλλον.
Να μελετάς τα λόγια της Γραφής, εκτελώντας τις θείες εντολές, και μην καταγίνεσαι σε πλατειασμούς και θεωρητικές αναλύσεις, που φέρνουν υπερηφάνεια. Εκείνος που γνωρίζει το θέλημα τούΘεού και το εκτελεί κατά τη δύναμή του, με μικρούς κόπουςαποφεύγει τους μεγάλους.
Εκείνος που δεν προτιμά θεληματικά τους κόπους για χάρη της ευσέβειας, δοκιμάζεται σκληρότερα από τους αθέλητους κόπους.Η συνείδηση είναι ένα βιβλίο που το έχουμε από τη φύση μας.Εκείνος που το μελετά στην πράξη, δέχεται θεία βοήθεια.
Άν ζητάς να θεραπευθείς, φρόντισε τη συνείδησή σου και κάνεό,τι σου λέει, και πολύ θα ωφεληθείς.
Τά κρυφά του κάθε ανθρώπου τα γνωρίζουν ο Θεός και ησυνείδησή του. Απ’ αυτά τα δύο ας διορθώνεται ο καθένας.
Η αγαθή συνείδηση αποκτάται με την προσευχή και η καθαρή προσευχή με τη συνείδηση. Γιατί από τη φύση τους έχουν η μία τήνανάγκη της άλλης.
Όποιος εκτελεί εντολή του Θεού, ας περιμένει τον πειρασμό που την ακολουθεί. Γιατί η αγάπη πρός τον Χριστό με τάαντίθετα δοκιμάζεται.
Εκείνος που θέλει να νικήσει τους πειρασμούς χωρίς προσευχή και υπομονή, δεν θα τους διώξει, αλλά θα περιπλακείπερισσότερο.
Μή λές ότι έχεις αποκτήσει αρετή χωρίς θλίψη. Γιατί ηαρετή που αποκτάται με άνεση είναι αδοκίμαστη.
Τά αιώνια αγαθά έχουν ετοιμαστεί για τους ανθρώπους που περνούν θλίψεις. Όμοια και τα αιώνια βάσανα έχουν ετοιμαστείγιά τους ανθρώπους που περνούν με κενοδοξία και ηδονή.
Μή νομίζεις ότι κάθε θλίψη έρχεται στους ανθρώπουςεξαιτίας των αμαρτιών τους. Υπάρχουν άνθρωποι που ευαρεστούν τον Θεό, και όμως έχουν θλίψεις. Γιατί η Γραφή, που λέει ότι «οι ασεβείς θα διωχθούν» (Ψαλμ. 36:28), λέει επίσης ότι «όλοιόσοι θέλουν να ζήσουν με ευσέβεια, σύμφωνα με το θέλημα τούΙησού Χριστού, θα αντιμετωπίσουν διωγμούς» (Β΄ Τιμ. 3:12).
Στίς θλίψεις εναντιώθηκαν πολλοί με πολλούς τρόπους. Κανείς, όμως, δεν τις ξεπέρασε χωρίς προσευχή και μετάνοια.
Κάθε αθέλητης θλίψεως να αναλογίζεσαι το αποτέλεσμα, και θα βρείς σ’ αυτό το σβήσιμο κάποιας αμαρτίας.
Κάθε κατά Θεόν θλίψη είναι πραγματικό έργο ευσέβειας. Γιατί ηαληθινή αγάπη δοκιμάζεται με τα αντίθετα.
Τίς θλίψεις του παρόντος να τις ανταλλάσσεις προκαταβολικά με τα μελλοντικά αγαθά, και ποτέ δεν θα ατονήσει ο αγώνας σου απόαμέλεια.
Οι χλευασμοί των ανθρώπων φέρνουν θλίψη στην καρδιά,εξαγνίζουν όμως εκείνους που τους υπομένουν.
Άν ζημιωθείς ή χλευαστείς ή διωχθείς από κάποιον, μη σκέφτεσαι το παρόν, αλλά περίμενε το μέλλον, και θα διαπιστώσεις ότι αυτός σου έγινε πρόξενος πολλών καλών όχι μόνο στην παρούσα ζωή αλλά και στη μέλλουσα.
Εκείνος που αδικείται από τους ανθρώπους, απαλλάσσεταιαπό αμαρτίες και βρίσκει βοήθεια από τον Θεό ανάλογη με τη θλίψη.
Από εκείνους που αδικούν φανερά, πιό πονηρός είναι εκείνος που αδικεί κρυφά, γι’ αυτό και κολάζεται σκληρότερα.
Όποιος προσεύχεται για τους ανθρώπους που τον αδικούν, χτυπά με ορμή τους δαίμονες. Όποιος εναντιώνεται στούςανθρώπους που τον αδικούν, πληγώνεται από τους δαίμονες.
Μήν προσπαθείς να λύσεις τα δύσκολα προβλήματα με φιλονικία, αλλά με τα μέσα που επιβάλλει ο πνευματικός νόμος, δηλαδή με την υπομονή, την προσευχή και την απλότητα τήςελπίδας.
Καλύτερα να σε πολεμούν οι άνθρωποι παρά οι δαίμονες.Εκείνος που ευαρεστεί τον Κύριο, τους νίκησε και τους δύο.
Στόν καιρό της θλίψεως να προσέχεις την επίθεση τήςηδονής. Γιατί τότε γίνεται εύκολα αποδεκτή, επειδή παρηγορεί τη θλίψη.
Φωτιά που καίει είναι η αμαρτία. Όσο, λοιπόν, ελαττώνεις τόυλικό που την τροφοδοτεί, τόσο και θα σβήνεται. Και όσο προσθέτειςυλικό, τόσο και θα φουντώνει.
Μήν αφήσεις αμαρτία χωρίς να την εξαλείψεις, ακόμα κι αν είναι πολύ μικρή, για να μη σε παρασύρει μετά σε μεγαλύτερα κακά.
Τά μικρά αμαρτήματα ο διάβολος μας τα παρουσιάζειασήμαντα, επειδή με άλλον τρόπο δεν μπορεί να μας οδηγήσει σε μεγαλύτερα κακά.
Όταν αμαρτήσεις κρυφά, μην προσπαθήσεις να κρυφτείς. Γιατί «όλα είναι γυμνά και ξεσκεπασμένα στα μάτια του Κυρίου» (Εβρ. 4:13), στον οποίο θα λογοδοτήσουμε για τις πράξεις μας.
Για όποιον αμαρτάνει φανερά, χωρίς να μετανοεί, και δεν παθαίνει τίποτα μέχρι τον θάνατό του, να πιστεύεις πως η Κρίση θα είναι ανελέητη.
Όπως τους ανόρεχτους τους ωφελεί η πικρή αψιθιά, γιατί τούςανοίγει την όρεξη, έτσι και τους κακότροπους τους συμφέρει να παθαίνουν συμφορές, γιατί τους κάνουν να μετανοούν.
Αν εξετάζεις τις δικές σου αμαρτίες και όχι του πλησίον σου, ποτέ δεν θα λεηλατήσουν οι δαίμονες το πνευματικό εργαστήριο τούνού σου.
Άς υποθέσουμε πως είναι δώδεκα τα πάθη. Αν αγαπήσεις ένααπ’ αυτά με τη θέλησή σου, είναι ικανό να αναπληρώσει και τάάλλα έντεκα.
Αιτίες κάθε κακίας είναι η κενοδοξία και η φιληδονία.Εκείνος που δεν τις μίσησε αυτές, δεν νικά κανένα πάθος.
Ρίζα όλων των κακών έχει ονομαστεί η φιλαργυρία (βλ. Α΄ Τιμ. 6:10). Αυτή, ωστόσο, σαφώς αποτελείται από την κενοδοξία και τη φιληδονία. Απ’ αυτά τα τρία πάθη, τη φιλαργυρία, την κενοδοξία και τη φιληδονία, τυφλώνεται ο νούς.
Εξαιτίας αυτών των παθών, έχουν αυξηθεί τόσο πολύανάμεσα στους ανθρώπους ο θυμός, η οργή, οι πόλεμοι, οι φόνοι και όλα τα υπόλοιπα κακά. Πρέπει, λοιπόν, να τα μισήσουμε ως μητέρες των κακών και μητρυιές των αρετών.
Κάθε πράγμα από λίγο αρχίζει, και σιγά-σιγά αναπτύσσεται και μεγαλώνει.
Τα κακά παίρνουν δύναμη το ένα από το άλλο. Όμοια και τα καλά αυξάνονται το ένα με τη βοήθεια του άλλου, ωθώντας όλο και πιό μπροστά τον άνθρωπο που μετέχει σ’ αυτά.
Όταν βρίσκεσαι στην αρχή του κακού, μη λές: «Δεν θα με νικήσει». Γιατί έχεις ήδη νικηθεί τόσο, όσο βρίσκεσαι μέσα στο κακό. Δίχτυ πολύπλοκο είναι η μέθοδος της κακίας, κι εκείνος που μπλέχτηκε λίγο, αν αμελήσει, σφίγγεται ολόκληρος μέσα σ’ αυτό.
Από τη φιληδονία έρχεται η αμέλεια και από την αμέλεια ηλήθη των καλών. Γιατί ο Θεός έχει χαρίσει σε όλους τη γνώσηεκείνων που μας συμφέρουν.
Η φιλήδονη καρδιά γίνεται φυλακή και αλυσίδα για την ψυχή την ώρα του θανάτου, ενώ η φιλόπονη καρδιά είναι πόρτα ανοιχτή στο έλεος του Θεού.
Αν δεν θέλεις να πάθεις κακό, μη θέλεις να κάνεις κακό. Γιατί,αναπόφευκτα, το ένα ακολουθεί το άλλο. «Ό,τι σπέρνει ο άνθρωπος, αυτό και θα θερίσει» (Γαλ. 6:7). Όταν, λοιπόν, με τη θέλησή μας σπέρνουμε τα κακά και έπειτα χωρίς τη θέλησή μας τα θερίζουμε,πρέπει να θαυμάζουμε τη δικαιοσύνη του Θεού.
Μη θέλεις ν’ ακούς ξένες πονηρές πράξεις, γιατί έτσιεντυπώνονται μέσα σου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτών των πράξεων.
Όταν ακούς με ευχαρίστηση άσχημα λόγια, να θυμώνεις με τόνεαυτό σου και όχι μ’ εκείνον που τα είπε. Γιατί αν η ακοή σου είναι πονηρή, θα φορτώνεις τον εαυτό σου με πονηρά ακούσματα.
Όπως δεν είναι δυνατό να βόσκουν μαζί πρόβατα και λύκοι,έτσι δεν είναι δυνατό να βρεί έλεος εκείνος που επιβουλεύεται τον πλησίον του.
Όπως δεν μπορούν να συνυπάρξουν το νερό και η φωτιά, έτσιδέν μπορούν να συνυπάρξουν η δικαιολογία και η ταπείνωση.
Αν κανείς σε επαινεί υποκριτικά, περίμενε κάποια στιγμή και να σε κατηγορήσει.
Αν υπερηφανεύθηκες επειδή σε επαίνεσαν, περίμενε ατιμία. Γιατί λέει η Γραφή: «Όποιος υψώνει τον εαυτό του, θα ταπεινωθεί» (Λουκ. 14:11).
Όταν έχεις λογισμό που σε προτρέπει να ζητήσειςανθρώπινη δόξα, να ξέρεις καλά ότι σου προετοιμάζει αισχύνη.
Εκείνος που επιζητεί τον έπαινο, βρίσκεται μέσα στο πάθος. Κιεκείνος που θρηνεί για θλίψη που του ήρθε, αγαπά την ηδονή.
Υπάρχει έλεγχος που γίνεται από κακία ή από άμυνα. Υπάρχει και έλεγχος που γίνεται από φόβο Θεού και από αγάπη πρός τήναλήθεια.
Καλύτερα να προσεύχεσαι με ευλάβεια για τον πλησίον σου, παρά να τον ελέγχεις για κάθε του αμάρτημα.
Πολλοί είναι οι τρόποι της προσευχής και διαφέρει ο ένας από τον άλλο. Κανένας, όμως, τρόπος προσευχής δεν είναι επιβλαβής,εκτός αν δεν είναι προσευχή αλλά σατανική ενέργεια.
Μην υπερηφανευθείς, αν χύνεις δάκρυα στην προσευχή σου. Είναι ο Χριστός που άγγιξε τα μάτια σου και θεράπευσε την τύφλωση του νού σου.
Κάποιος άνθρωπος που θέλησε να κάνει κακό, προηγουμένως προσευχήθηκε νοερά από συνήθεια. Και αφού κατ’ οικονομίαν Θεούεμποδίστηκε από το κακό, ύστερα πολύ Τον ευχαρίστησε.
Η αγρυπνία, η προσευχή και η υπομονή στις θλίψεις φέρνουν στην καρδιά συντριβή ασφαλή και ωφέλιμη, αρκεί να μήνανατρέψουμε την ισορροπία των τριών αυτών με την υπερβολή.Εκείνος που καλλιεργεί υπομονετικά αυτές τις αρετές, θα λάβει βοήθεια και σε άλλες, ενώ εκείνος που αμελεί και διασκορπίζεται εδώκι εκεί, θα νιώσει αφόρητη οδύνη την ώρα του θανάτου του.
Να μη σκέφτεσαι και να μην κάνεις τίποτα χωρίς σκοπό σύμφωνο με το θέλημα του Θεού. Γιατί εκείνος που βαδίζει χωρίς σκοπό, μάταια κουράζεται.
Υπάρχει πράξη που φαίνεται καλή, αλλά ο σκοπός εκείνου που την κάνει δεν είναι καλός. Υπάρχει και άλλη πράξη που φαίνεται κακή, αλλά ο σκοπός εκείνου που την κάνει είναι καλός. Και αυτό συμβαίνει όχι μόνο σε έργα αλλά και σε λόγια. Αυτή η αντίθεση πράξεως και σκοπού οφείλεται άλλοτε σε απειρία ή άγνοια, άλλοτε σε πονηρή διάθεση και άλλοτε σε ευσεβή σκοπό.
Ο Θεός τις πράξεις μας τις λογαριάζει σύμφωνα με τις προθέσεις μας. Γιατί λέει η Γραφή: «Νά σου δώσει ο Κύριος κατά την καρδιά σου» (Ψαλμ. 19:5).
Υπάρχει άνθρωπος που φαινομενικά εκτελεί εντολή του Θεού,ενώ είναι δούλος σε πάθος και με τους πονηρούς λογισμούς καταστρέφει την καλή πράξη.
Μην καταφρονήσεις και μην παραμελήσεις ποτέ τους λογισμούς σου. Γιατί ο Θεός γνωρίζει αλάθητα κάθε λογισμό.
Ο Θεός κρίνει και ζυγίζει κάθε σκέψη μας. Μπορεί το ίδιο πράγμα να το σκεφθεί κανείς ή με απλό ή με εμπαθή τρόπο.
Ακούγοντας τον Κύριο να λέει, «Όποιος δεν απαρνηθεί όλα του τα υπάρχοντα, δεν είναι άξιος για μαθητής μου» (πρβλ. Λουκ. 14:33),μήν εννοήσεις ότι αναφέρεται μόνο στα χρήματα, αλλά και σε όλες τις πράξεις της κακίας.
Εκείνος που μετανοεί σωστά, περιπαίζεται από τους ανόητους ανθρώπους. Και αυτό είναι σημάδι ότι ευαρεστεί τον Θεό.
Η αμέλεια στο να κάνουμε όσα καλά μπορούμε, δύσκολα συγχωρείται. Η ελεημοσύνη, όμως, και η προσευχή αποκαθιστούν εκείνους που αμέλησαν να κάνουν το καλό.
Τις εναλλαγές των καλών και των κακών να τις δέχεσαι με ηρεμία. Έτσι εξομαλύνει ο Θεός τις ανωμαλίες των ανθρωπίνων πραγμάτων.
Μη λές ότι έρχεται ο πειρασμός χωρίς να το θέλεις. Γιατί οπωσδήποτε, κι αν δεν αγαπάς την αμαρτωλή πράξη, αγαπάς τις αιτίες της.
Να προσεύχεσαι να μη σου έρθει πειρασμός. Αν όμως έρθει, δέξου τον σαν δικό σου και όχι σαν ξένο.
Αν θέλεις να σωθείς, αγάπησε τον αληθινό λόγο και μην αποστραφείς ποτέ αδιάκριτα έλεγχο από άλλον.
Το στόμα του ταπεινόφρονα λέει την αλήθεια. Όποιος αντιλέγει στην αλήθεια, είναι όμοιος με τον υπηρέτη εκείνον που ράπισε τον Κύριο στο πρόσωπο.
Άλλο είναι η εκτέλεση εντολής και άλλο αρετή, αν και παίρνουν η μία από την άλλη τις αφορμές των αγαθών. Εκτέλεση εντολής είναι το να κάνει κανείς τα διαταγμένα από τον θείο νόμο. Αρετή, όμως, είναι το να του αρέσει αληθινά η εκτέλεση της θείας εντολής.
Όπως το φώς της ημέρας προέρχεται από τον ήλιο, έτσι καίκάθε αρετή προέρχεται από τον Θεό.
Όταν κατορθώσεις κάποιαν αρετή, θυμήσου τον Χριστό που είπε: «Χωρίς εμένα, δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα» (Ιω. 15:5).
Κάθε καλό έχει χαριστεί από τον Κύριο στους ανθρώπους κατ’ οικονομίαν· και εκείνος που πιστεύει έτσι, δεν θα το χάσει ποτέ.
Για την ντροπή που θα σηκώσει κανείς με ευχαρίστηση για την αλήθεια του Χριστού, εκατό φορές περισσότερο θα δοξαστεί από πολλούς ανθρώπους. Καλύτερα, όμως, είναι να ενεργεί κανείς το κάθε καλό μόνο για τα μελλοντικά αγαθά.
Εκείνος που έχει κάποιο πνευματικό χάρισμα και συμπονά εκείνους που δεν έχουν, με τη συμπόνια διατηρεί το χάρισμα. Ο αλαζόνας, όμως, θα το χάσει, καθώς χτυπιέται από τους αλαζονικούς λογισμούς του.
Η καρδιά που έχει έλεος για τους άλλους, αναμφίβολα θα ελεηθεί. Είναι φανερό και το αντίθετο.
Ειρήνη είναι η απαλλαγή από τα πάθη, η οποία δεν βρίσκεται χωρίς την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος.
Πάντοτε να κάνεις το καλό κατά τη δύναμή σου. Και όταν μπορείς να κάνεις το μεγαλύτερο, μην αρκείσαι στο μικρότερο. Γιατί λέει η Γραφή: «Όποιος γυρίζει πίσω, δεν είναι κατάλληλος για τη βασιλεία των ουρανών» (πρβλ. Λουκ. 9:62).
Πηγή: «Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ» τ. 34, ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ (nefthalim.blogspot.gr , simeiakairwn.wordpress.com)
