Η αξία της ευχής του Αποδείπνου «Και δος ημίν Δέσποτα προς ύπνον απιούσιν...»


Ανάγνωση σε 10.8 λεπτά
Αναγνώσεις: |


Η αντιγραφή και αποθήκευση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς!

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.

Έχετε αντιγράψει το άρθρο στα αγαπημένα στις:

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
Του Σεβ. Μητροπολίτου Μάνης κ. Χρυσοστόμου Γ'

Πρόκειται για την «Ευχή εις τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν», την οποία αναγιγνώσκουμε ή απαγγέλλουμε ενώπιον της ιεράς εικόνος του Χριστού, όρθιοι ή και γονατιστοί. Την θαυμάσια αυτή Ευχή - Προσευχή συνέθεσε τον 7ο αιώνα, ο λόγιος μοναχός Αντίοχος, της λαύρας του Αγίου Σάββα στη Παλαιστίνη.

Αρχίζει η Ευχή με την φράση «Καί δός ημίν Δέσποτα πρός ύπνον απιούσιν, ανάπαυσιν σώματος και ψυχής». Δηλαδή, τώρα, όπου θα υπάγουμε για ύπνο, δώσε μας Κύριε και Δέσποτα της ζωής μας να έχουμε ξεκούραση του σώματος και της ψυχής. Και στη συνέχεια παρακαλούμε, να μας διαφυλάξει και προστατεύσει και από τον άλλο εκείνο ύπνο της αμαρτίας. Λέγει η Ευχή: «Καί διαφύλαξον ημάς από του ζοφερού ύπνου της αμαρτίας».

Καί βέβαια, όταν αναγράφει, «ανάπαυσιν σώματος και ψυχής» εννοεί του σώματος και της ζωής μας την ξεκούραση. Ωστόσο, για να καταστεί περισσότερον κατανοητή και η φράση «καί ψυχής» οφείλουμε να έχουμε υπ’ όψιν μας, να προσέξουμε τον λόγο του Χριστού, ο Οποίος μας λέγει: «Δεύτε πρός με πάντες οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι, καγώ αναπαύσω υμάς» (Ματθ. 11, 28), δηλαδή ελάτε κοντά μου όλοι όσοι μοχθείτε και κοπιάζετε και είσθε φορτωμένοι από το βάρος των αμαρτιών και των θλίψεων και των πλανών και εγώ θα σας αναπαύσω και θα σας ξεκουράσω.

Στόν επόμενο δε αμέσως στίχο, διαβάζουμε ό,τι μας λέγει πάλιν ο Κύριος «άρατε τον ζυγόν μου εφ' υμάς και μάθετε απ' εμού, ότι πράός ειμι και ταπεινός τη καρδία και ευρήσετε ανάπαυσιν ταίς ψυχαίς ημών (στίχ. 29). Δηλαδή, σηκώσατε πάνω σας τον ζυγόν της υπακοής σας σε μένα και μάθετε από εμέ τον ίδιον ότι είμαι πράος και ταπεινός κατά την καρδίαν και θα εύρετε τότε ανάπαυση και ειρήνη στις ψυχές σας.

Έτσι μ' άλλους λόγους την ανάπαυση της ψυχής μας, την ξεκούραση από τις δυσκολίες και τους ποικίλους κόπους του καθ' ημέραν βίου μας, ο Κύριος θα έλθει και θα την δώσει με την μέριμνά Του, δηλαδή θα μας ξεκουράσει, όταν βέβαια και εμείς τον ακολουθήσουμε στην πραότητα και την ταπείνωση.

Κατ’ ακολουθίαν, καταλαβαίνουμε ότι η ανάπαυση αναφέρεται στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου για τον οποίο χρησιμοποιούνται και άλλες λέξεις σε άλλα χωρία της Καινής Διαθήκης, όπως «πνεύμα» (Α' Κορ. 16, 18, Β' Κορ. 7, 13), «σπλάγχνα» (Φιλήμ. 7,20), «ψυχή» εδώ όπως όπου ως ανάπαυσις νοείται η αναψυχή, η ψυχική ηρεμία και γαλήνη (ερμηνεία καθ. Γ. Γαλίτη). Η έννοια βέβαια της ψυχής δεν αφίσταται και από την δωρεά του Θεού, το χάρισμα της «ανάπαυσης» της αιωνίου ζωής.

Στήν συγκεκριμένη, λοιπόν, Ευχή του Αποδείπνου, όπως διαπιστώνουμε, κεντρικό θέμα είναι ο ύπνος. Ο ύπνος, ο σωματικός και ο πνευματικός. Ο ύπνος του σώματος και ο ζοφερός ύπνος της αμαρτίας. Βέβαια κάμνει ιδιαίτερη εντύπωση ότι θέμα της προσευχής είναι ο ύπνος. Αλλά εάν σκεφθούμε ότι υπάρχουν πολλοί συνάνθρωποί μας, οι οποίοι δυσκολεύονται να κοιμηθούν, κατά το δή λεγόμενον «δέν έχουν ύπνο», υποφέρουν από αυπνία και δυσανασχετούν, τότε καταλαβαίνουμε, πόση αξία έχει ο ύπνος για τον άνθρωπο. Η αυπνία είναι μία σοβαρή ασθένεια που καταστρατηγεί την υγεία. Με άλλα λόγια, δεν βρίσκει ξεκούραση το σώμα, που την έχει τόσο ανάγκη από τον κάματο της ημέρας. Μάλιστα, πολλοί αναγκάζονται και χρησιμοποιούν ακόμη και χάπια για να μπορέσουν, κάπως, να κοιμηθούν.

*

Ωστόσο υπάρχει και ο άλλος ύπνος, ο πνευματικός. Αυτός είναι της αμαρτίας ο ύπνος. Η παντελής ραθυμία, η πνευματική αβελτηρία και η νάρκωση του πνεύματος. Αυτός ο πνευματικός ύπνος, ως άλλο σκοτάδι, στο σκοτάδι της νύκτας φέρει και προσθέτει αμαρτήματα. Πολύ έντονα στο περιεχόμενο της Ευχής περιγράφεται αυτή, η θλιβερή και ρυπαρή κατάσταση του πεπτωκότος ανθρώπου.

Οι λέξεις και οι φράσεις είναι πολύ δυνατές. Αναφέρονται πολύ χαρακτηριστικά: «Σκοτεινή και νυκτερινή ηδυπάθεια», «ορμές των παθών», «επαναστάσεις σαρκός», «γεώδες και υλικό φρόνημα».

Καί βέβαια, όλα τα παραπάνω, συντελούνται με τις επιθέσεις του χαιρεκάκου και μισανθρώπου, του πονηρού, του διαβόλου, ο οποίος με τα βέλη τα γεμάτα φωτιά, τα «πεπυρωμένα», επιτίθεται κατά του πιστού χριστιανού, όχι μόνο την ημέρα αλλά και την νύκτα.

Είναι βεβαιωμένο από την πνευματική ζωή ότι τις εκ γενετής νομίμους επιθυμίες μας, όπως είναι η πείνα, η δίψα, η ανάγκη στέγης και ενδύματος, η επιθυμία του ύπνου που αποβλέπουν στη διατήρηση και ανάπτυξη του σώματος, έρχεται ο μισάνθρωπος διάβολος και τις εκμεταλλεύεται και υποβάλλει παράνομους και αμαρτωλούς τρόπους ικανοποιήσεώς τους.

Μάς προτρέπει απατηλώς να χρησιμοποιήσουμε τα αγαθά αυτά κατά τρόπο άσωτο και λαίμαργο. Στο σημείο αυτό οφείλουμε βέβαια να το γνωρίζουμε καλά και να μη το υποτιμούμε ουδόλως το γεγονός, ότι υπάρχει ο διάβολος και πολεμά τον πιστό χριστιανό.

Άλλωστε τέχνασμά του είναι να μας πείσει ότι δεν υπάρχει. Γράφει συγκεκριμένα το κείμενο της Ευχής για «πεπυρωμένα βέλη». Και έτσι είναι, όπως και ο Απ. Παύλος παρομοιάζει τις δόλιες αυτές επιθέσεις του πονηρού, με βέλη πεπυρακτωμένα και φλογερά (Εφεσ. στ', 16). Συντελείται ένας πνευματικός πόλεμος με τα πονηρά πνεύματα.

Θά πεί πάλιν ο θείος Απόστολος: «Ουκ έστιν ημίν η πάλη πρός αίμα και σάρκα, αλλά πρός τάς αρχάς, πρός τάς εξουσίας, πρός τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, πρός τα πνευματικά της πονηρίας εν τοίς επουρανίοις» (Εφ. στ', 16).

Βέβαια, ο Θεός, δεν μας εγκαταλείπει στον πόλεμο αυτό. Τον γνωρίζει και μας παρέχει περισσότερα μέσα για την νίκη μας, παρ' όσα διαθέτει ο διάβολος. Μας παρέχει την ταπεινοφροσύνη, την μετάνοια, την προσευχή.

Καί προπαντός έχουμε την ευχή: «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με τον αμαρτωλόν», που μας δίδαξαν οι θεοφόροι άγιοι Πατέρες μας. Όλα αυτά κυριολεκτικά τα φοβάται ο πονηρός. Και αυτά είναι τα πνευματικά μας όπλα στον πόλεμο αυτό.

Έτσι, ο προσευχόμενος πιστός, ο δυνατός και θωρακισμένος πιστός, αυτό το γεώδες και υλικό φρόνημα, το χαμηλού επιπέδου ήθος ζητεί με την προσευχή του να κατανικήσει και να σταματήσει να αιχμαλωτίζει τον νούν του.

*

Έπειτα ο πιστός ικετεύει και δέεται, ο Θεός να του χαρίσει «γρήγορον νούν», «σώφρονα λογισμόν», «καρδίαν νήφουσαν» και «ύπνον ελαφρόν». Τι είναι άραγε αυτά τα τέσσερα δωρήματα; Ο νούς, πρώτον, να είναι «γρήγορος», δηλαδή, να ευρίσκεται σε πνευματική εγρήγορση και όχι σε ράθυμη κατάσταση, σε οκνηρία, καθ' ότι η πνευματική «νάρκη» κάθεται εύκολα στις ψυχές μας. Ο Κύριος όμως Ιησούς Χριστός πάντοτε μας παροτρύνει: «Γρηγορείτε και προσεύχεσθε». Ξυπνήσατε από το πνευματικό λήθαργο και προσεύχεσθε.

Έπειτα, ο «σώφρων λογισμός» είναι ο καλός λογισμός. Ο λογισμός εκείνος, που κρύβει μέσα του την αγνότητα, την σεμνότητα, την ακεραιότητα, την τιμιότητα, την δικαιοσύνη. Είναι η σωφροσύνη, η μεγάλη αυτή αρετή. Λέγει ο άγιος Κασσιανός ότι οι άνθρωποι που έχουν σωφροσύνη, μοιάζουν με τους αγγέλους που βρίσκονται στον ουρανό. Ο σώφρων, λοιπόν, λογισμός διώχνει την αισχρή φαντασία και τον πονηρό λογισμό.

Η «καρδία η νήφουσα», στη συνέχεια, είναι η καρδία που βρίσκεται σε πνευματική ετοιμότητα. «Νήφουσα» είναι από το ρήμα νήφω που σημαίνει είμαι ξύπνιος, νηφάλιος, εγκρατής, σώφρων.

Έχω πνευματική διαύγεια. Και νήψη είναι η ορθή επίγνωση των θείων εντολών. Τότε το Ευαγγέλιο δεν αργεί, δεν είναι κλειστό, στο ράφι της βιβλιοθήκης. Συμβαίνει με την νήψη επακριβώς μία υπέρβαση της νωθρότητος και της ακηδίας. Αυτό χρειαζόμεθα.

Πρόκειται για την περίσκεψη που δεν έχει φόβο και αγωνία, ούτε μηδενιστική και απογοητευτική διάθεση, αλλά πίστη για την σωτηρία, ελπίδα και εναπόθεση της ζωής στη θεία Πρόνοια. Έτσι, νήφουσα καρδία είναι η πνευματική επιμέλεια, η επαγρύπνηση για την απόκρουση κάθε διαβολικής προσβολής. Οι λεγόμενοι «νηπτικοί Πατέρες» δίδαξαν πραγματικά αυτή την πνευματική κατάσταση της καρδίας και απεκάλυψαν την δύναμη που κρύβει για την διαφύλαξη της χριστιανικής βιοτής.

Ο Απ. Παύλος θα υπογραμμίσει τον αγώνα αυτό και θα γράψει πρός τον μαθητή του Τιμόθεο: «Σύ δε νήφε εν πάσι». Δηλ. πρόσεχε, μένε άγρυπνος σε όλα όσα διδάσκει ο Θεός. Και ο Απ. Πέτρος θα υπογραμμίσει στην Καθολική Επιστολή του «Νήψατε, γρηγορήσατε˙ ο αντίδικος υμών διάβολος ως λέων ωρυόμενος περιπατεί ζητών τίνα καταπίη» (Α' Πέτρ. ε', 8).

Καί έτσι παρακαλούμε, να έχουμε ένα «ύπνον ελαφρόν». Είναι το βασικό αίτημα της προσευχής του Αποδείπνου μετά το διάβα της ημέρας. Ο ύπνος, ως είναι γνωστόν, είναι ένα βιολογικό φαινόμενο του ανθρώπινου οργανισμού και αποτελεί μία ζωτική ανάγκη. Είναι βέβαια ένα μυστηριώδες στοιχείο της ζωής του ανθρώπου και δεν γνωρίζουμε πολλά γι' αυτό. Είναι ωστόσο πολύ χαρακτηριστικό, ότι και οι θεοφόροι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας γράφουν για τον ύπνο.

Ο Μ. Βασίλειος λέγει: «Ευχαρίστησε, ώ άνθρωπε τον Θεόν, ο οποίος με τον ύπνο που μας στέλνει λύει την συνέχεια των κόπων και με την ανάπαυση αυτή μας επαναφέρει και πάλιν στην ακμή της δυνάμεώς μας».

Ο αδελφός του, επίσης, ο άγ. Γρηγόριος Νύσσης, σημειώνει ότι η συνεχής δράση και εργασία επιφέρει «ρήξιν τινα και διασπασμόν των υπερτεινομένων μερών του σώματος», όπως εξ αντιθέτου η συνεχής αργία και άνεσις φέρει κατάπτωση και χαύνωση. Δηλαδή το ορθό και φυσιολογικό, είναι εργασία αλλά και η ανάπαυση. Ο κόπος αλλά και η ξεκούραση.

Έπειτα γίνεται αναφορά στην Ευχή όχι απλώς για ύπνο αλλά για ένα ελαφρό ύπνο και ο ελαφρός ύπνος είναι ο ύπνος της καθαρής συνείδησης. Αυτός είναι ο κύριος λόγος για ένα ελαφρό ύπνο. Μία ήρεμη συνείδηση που φέρει τον ελαφρύ και καλό ύπνο. Και αυτός έρχεται, όταν ο άνθρωπος έχει την εσωτερική πληροφορία ότι ενήργησε την ημέρα που διήλθε κάθε του πράξη σύμφωνα με το θέλημα του Θεού.

Έτσι ο άνθρωπος, ο οποίος δεν διαπράττει αμαρτία και αδικία έχει πραγματικά ένα καλό, ελαφρό και γαλήνιο ύπνο. Και όσοι έχουν ειρηνικό, ελαφρό ύπνο είναι πράγματι αναπαυμένοι, ήρεμοι και με τάξη στη πορεία της ζωής τους.

Μάλιστα, ο σοφός Σειράχ μας συμβουλεύει ότι η εγκράτεια στο φαγητό και το ποτό, η λιτότητα, η όλη προσεκτική βιοτή μας, όλα αυτά υποβοηθούν στον ελαφρό και ήρεμο ύπνο. Γράφει: «Ύπνος υγιείας επί εντέρω μετρίων ανέστη πρωί˙ και η ψυχή αυτού μετ' αυτού. Πόνος αγρυπνίας και χολέρας και στρόφος μετ' ανδρός απλήστου» (κεφ. λα', 20-21).

Κατ' ακολουθίαν, δεν έχει ύπνο ελαφρό και καλό, εκείνος που νοιώθει τύψεις στη συνείδησή του, που διέπραξε την ημέρα αδικίες και παραβατικές συμπεριφορές αντίθετες με τον θείο νόμο. Λέγει ο προφητάναξ Δαυίδ ότι «ημέρα και νύκτα βαρεία επέπεσε επάνω μου η τιμωρός δεξιά σου, Κύριε.

Εβυθίσθην ολόκληρος εις πόνον και ταλαιπωρία, διότι σαν αιχμηρά και οδυνηρά άκανθα ενεπήχθη εις εμέ η αμαρτία και η εποχή μου» (Ψαλμ. λα’, 4). Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει ένας δεσμός μεταξύ δικαιοσύνης – αδικίας και ύπνου. Ο δίκαιος «εν ειρήνη επί το αυτό κοιμηθήσεται και υπνώσει» (Ψαλμ. δ’, 9).

Πέρα τούτων το σπουδαιότερο για τον ήρεμο ύπνο είναι η αίσθηση και η πεποίθηση ότι ο άνθρωπος ευρίσκεται κάτω από την στοργική πρόνοια και αγάπη του Θεού. Ο πιστός δεν φοβάται τίποτα αλλά επαναλαμβάνει τα λόγια του Ψαλμωδού: «Εν ειρήνη κοιμηθήσομαι και υπνώσω, ότι Σύ Κύριε κατά μόνας κατώκισάς με».

Καί την πρωία πάλιν λέγει: «Εγώ εκοιμήθην και ύπνωσα εξηγέρθην, ότι Κύριος αντιλήψεται μου» (Ψαλμ. δ', 9, γ', 6). Είναι τελικά ο Θεός, ο δίδων ζωογόνο, ελαφρό «ύπνο τοίς αγαπητοίς αυτού» (Ψαλμ. ρκστ', 2). Έπειτα ο Χριστός όταν κοιμόταν στο πλοιάριο που ταλανίζονταν από τα κύματα και οι μαθητές είχαν φοβηθεί, αυτό ακριβώς συμβολίζει: Την απόλυτη εμπιστοσύνη στο Θεό.

*

Ακολούθως συνεχίζει η Ευχή με τα λόγια: «Διανάστησον δε ημάς εν τώ καιρώ της προσευχής». Δηλαδή, την ώρα της προσευχής να σηκωθούμε από το κρεβάτι μας και μάλιστα παρακαλούμε να μας δώσει την δύναμη να μπορέσουμε να σταθούμε προσηλωμένοι στις δικές Του εντολές, στα κρίματα του Κυρίου, έχοντας στο είναι μας, απαρασάλευτη και αδιάσπαστη την ενθύμηση των προσταγμάτων Του.

Καί έρχεται και η τελευταία παράκληση πρός τον Κύριον. Ήτοι: «Παννύχιον ημίν την σήν δοξολογίαν χάρισαι, εις το υμνείν και ευλογείν και δοξάζειν το πάντιμον και μεγαλοπρεπές Όνομά Σου». Όχι απλώς ένα μέρος της νύκτας, αλλά όλη την νύκτα νάναι η δοξολογία πρός τον Κύριον. Να υμνούμε, να ευλογούμε και να δοξάζουμε το υπέρτιμο και μεγαλοπρεπές όνομά Του.

Η νύκτα, λοιπόν, με τον φωστήρα τον ελάσσω, δηλαδή την σελήνη, όταν φαίνεται και όταν δεν φαίνεται, αλλά και τους άλλους αστερισμούς είναι και αυτή ένα δημιούργημα του Θεού και οφείλουμε η συνηθισμένη φυσική αυτή διαδοχή από την ημέρα στη νύκτα και από την νύκτα στην ημέρα, να εκπέμπει και αυτή, η χρονική στιγμή, αέναη δοξολογία και ευχαριστία πρός τον Θεόν. Επιπροσθέτως, η συνεχής αυτή διαδοχή, έρχεται και μας προσφέρει και κάτι άλλο ακόμη.

Προσφέρει την σκέψη περί της προσωρινότητας της επιγείου ζωής, την αξία του χρόνου, τις ευκαιρίες που μας δίνει ο Θεός, μας υπενθυμίζει προσέτι την αιωνία ημέρα, την άλλη κατάσταση πέρα από τον αστρονομικό χρόνο, ημέρα κατά την οποία «νύξ ουκ έσται εκεί».

Έτσι, ειδικότερα, η νύκτα θεωρείται υπό τρείς έννοιες. Είναι η νύκτα, κατά την οποία κοιμώμεθα. Έχουμε το φαινόμενο του ύπνου. Είναι εδώ το κατά φύσιν, το ανθρώπινον. Έπειτα έχουμε την έννοια της αμαρτωλής καταστάσεως, είναι το παρά φύσιν, η αλογία όπου βρίσκονται τα κακά έργα, η ανομία, η υποδούλωση στα πάθη.

Καί μη λησμονούμε ότι ο φόβος που υπάρχει στον κάθε άνθρωπο με την νύκτα έχει σχέση ενδόμυχα με την πτώση του ανθρώπου και την ενοχή του. Και υπάρχει και η τρίτη έννοια της νύκτας, εκείνη της αφιέρωσης στο Θεό.

Είναι το υπέρ φύσιν. Είναι η αγρυπνία της προσευχής. Είναι η εγκαρτέρηση στο «αγρυπνείν εν ταίς προσευχαίς». Η αναμονή και η προσδοκία και ο πόθος του ερχομού του Νυμφίου «εν τώ μέσω της νυκτός».

Ο ύπνος, λοιπόν, είναι μία κατάσταση και λειτουργία του κόσμου τούτου, γεγονός ενδοκοσμικό. Κατά το υπόδειγμα όμως του Χριστού, που αγρυπνούσε προσευχόμενος, έτσι είναι και σπουδαιότατο προτέρημα και γενναίο άθλημα η αγρυπνία για προσευχή.

Τούτο δεν είναι καταστρατήγηση του ύπνου αλλά άλλης φύσεως ζήτημα. Το επιτυγχάνουν οι αυθεντικοί μοναχοί που αγρυπνούν «εν ταίς προσευχαίς». Ακόμη και ο ελάχιστος ύπνος του μοναχού μοιάζει με αγρυπνία κατά τον βιβλικό λόγο: «Εγώ καθεύδω και η καρδία μου αγρυπνεί» (Άσμα, ε', 2).

Έχουμε, εν προκειμένω, ενώπιόν μας τον επίγειο άγγελο που μιμείται τους ουρανίους αγγέλους που απαύστως υμνούν και δοξολογούν τον Κύριο. Ιδία, ο άγρυπνος μοναχός χαίρει για την αγρυπνία του πνεύματος, την προσευχή, την καθαρότητα της καρδίας, την συνομιλία και ένωση του με τον Θεό.

Αυτός ο μοναχός, μέσ' στην νύκτα περιλούζεται από το ουράνιο φώς και έτσι κατανικά κάθε λογισμό. Αλήθεια, πόσο παρήγορο είναι για τους «κοσμικούς», να ξέρουν ότι σε κάποιο ταπεινό κελάκι κάποιου μοναστηριού είναι αναμμένο το καντήλι του Χριστού και της Παναγίας και κάποιος μοναχός προσεύχεται για την σωτηρία του κόσμου. Αλλ' αυτά «ου πάντες... αλλ' οίς δέδοται». Είναι ζητήματα που ανήκουν στη σφαίρα της κλήσεως του Θεού.

Συνελόντ' ειπείν, ο Θεός με την πανσοφία Του επέβαλε στην ύπαρξη του ανθρώπου την εναλλαγή αυτή της εγρήγορσης και της ανάπαυσης με τον ύπνο. Ωραιότατα διαβάζουμε στον «Ευεργεντινό»: «Αδελφέ, ποίησον την αγρυπνίαν σου εν σεμνότητι και μη αποστερήσης το σώμα σου της χρείας αυτού, αλλά τέλεσον τάς λειτουργίας σου μετ' επιεικείας και γνώσεως, μήποτε εκ της πολλής αγρυπνίας σκοτωθή η ψυχή και φύγη εκ του σταδίου. Αρκεί ούν σοι λογίζεσθαι, ότι τα έργα των αρετών εισίν οι σωματικοί κόποι εν γνώσει, τα δε γεννήματα των παθών γίνονται από της αμελείας» (Αββάς Ησαίας).

Έτσι, κάθε φορά που θα πηγαίνουμε για ύπνο και για την ανάπαυση σώματος και ψυχής, ας σκεπτόμεθα, ότι μόνον εάν επιτελούμε το θείο θέλημα καθ' ημέραν, τότε και ο ύπνος μας θάναι ελαφρός και γαλήνιος.

Ακριβώς, γιατί θα έρχεται ως αποτέλεσμα της εμπιστοσύνης μας στον Κύριο και Θεό μας. Ως αναφέρει ο βιβλικός λόγος και μας το λέγει ο Θεός: «Υιέ, τα ρήματά μου τηρείτω σή καρδία. Ελεημοσύναι και πίστεις μη εκλιπέτωσάν σε, προνοού καλά ενώπιον Θεού και ανθρώπων, τήρησον εμήν βουλήν και έννοιαν και τότε εάν κάθη άφοβος έση, εάν δε καθεύδης, ηδέως υπνώσεις» (Παροιμ. γ' 1, 3, 4, 21, 24).

Καί που ξέρουμε, ας το σκεφθούμε και αυτό, εάν κοιμηθούμε και δεν ξυπνήσουμε ποτέ και απέλθουμε από τον μάταιο τούτο κόσμο και ανέλθει η ψυχή μας στον ουρανό εκείνο το βράδυ; Μη λείπει, λοιπόν, η προσευχή μας και δή, το θαυμάσιο Απόδειπνον, από την πνευματική μας βιοτή.


Γίνετε συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας!

Αποστείλετε προτεινόμενο υλικό στο ptheoxaris@yahoo.gr προς ωφέλεια των ψυχών όλων μας!

                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      +Δημήτριος Παναγόπουλος. Ξέρετε ποιό είναι το δόγμα του Χριστιανού;





                      «1334) Ξέρετε ποιό είναι το δόγμα του Χριστιανού;

                      Να χαίρεται όταν τον ξεγελούν και να μην ξεγελά…

                      Να βλάπτεται και να μην βλάπτει…

                      Να πειράζεται και να μην πειράζει…

                      Να είναι θύμα, θύτης να μην είναι…

                      1335) Ο πραγματικά Χριστιανός, αισθάνεται την ανάγκη, αυτό που ο ίδιος βιώνει, να το μοιραστεί με τον άλλον και ”διψάει” για την σωτηρία του συνανθρώπου του. Γι’ αυτό και ο Χριστός χαρακτήρισε του Χριστιανούς, ως το ”άλας του κόσμου”, διότι το αλάτι ανάμεσα στις άλλες ιδιότητες έχει και αυτήν της δίψας!».

                      Απόσπασμα

                      +Δημήτριος Παναγόπουλος ο Ιεροκήρυξ

                      hristospanagia.gr


                      Πηγή: https://akrovolistishellas.blogspot.com/2025/03/blog-post_16.html
                      Πες μας τί νιώθεις και... Δες κάτι ειδικά για σένα ΕΔΩ!
                      Έχεις σημαντικές απορίες..; Βρες απάντηση ΕΔΩ!
                      Χαλάρωσε με μια Χριστιανική Ταινία ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Πόσα στόματα μένουν σιωπηλά, όταν είναι ανάγκη να υπερασπισθούν την δόξα του Θεού και των Αγίων Του…





                      Πόσοι Xριστιανοί λένε ότι πιστεύουν στον Θεό χωρίς πραγματικά να πιστεύουν! Πόσα στόματα μένουν σιωπηλά, όταν είναι ανάγκη να υπερασπισθούν την δόξα του Θεού και των Αγίων Του ενώπιον ”τών υιών του αιώνος τούτου” που την βλασφημούν!

                      Πολλοί λένε ότι πιστεύουν στον Θεό, αλλά όταν έρχεται ο πειρασμός, η πίστη τους εξανεμίζεται! Η πίστη αυτή λοιπόν ήταν μόνο λόγια. Η ώρα του πειρασμού είναι ακριβώς η ώρα να δείξει κανείς την υπακοή του στις βουλές του Κυρίου και να του πει “Γεννηθήτω τό Θέλημά Σου”. Ή να αναφωνήσει : ”είη το όνομα Κυρίου ευλογημένον εις τούς αιώνας” (Ιώβ α’ 21).

                      Εάν δεν γίνεται έτσι τότε πρόκειται για πίστη που ανθεί στον καιρό των ανέσεων, αλλά απαρνείται τον Κύριο στον καιρό της δοκιμασίας.

                      Άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης, “Η εν Χριστώ ζωή μου”.

                      https://proskynitis.blogspot.com/2020/08/blog-post_14.

                      hristospanagia.gr 


                      Πηγή: https://akrovolistishellas.blogspot.com/2025/03/blog-post_44.html
                      Πες μας τί νιώθεις και... Δες κάτι ειδικά για σένα ΕΔΩ!
                      Έχεις σημαντικές απορίες..; Βρες απάντηση ΕΔΩ!
                      Χαλάρωσε με μια Χριστιανική Ταινία ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με


                      Όταν ένας άνθρωπος λέει: ''Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον ημάς'', ξέρετε τι κάνει;Παράγει ενέργεια! Παράγει Χάρη Αγίου Πνεύματος και την θέτει σε δράση.
                      Διατάσσει αυτή τη φωτιά της Θείας Χάριτος, της απανταχού της γης, να ενεργήσει.Και πως ενεργεί;
                      Τους μεν αγγέλους χαροποιεί, τους δε δαίμονες λυπεί και φλογίζει.Είναι για τα δαιμόνια μια επιπλέον κόλαση.
                      Σε κάθε ''Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον ημάς'', είναι σαν να εκρήγνυται μια ατομική βόμβα στην καρδιά του διαβόλου (γι' αυτό και ανταποδίδει τα πυρά) και θα ακούγεται εις τους αιώνας των αιώνων, όχι επειδή έχουμε εμείς τη Χάρη, αλλά διότι το όνομα του Ιησού Χριστού έχει αυθυπάρχουσα ενέργεια και Χάρη και έχει τόση δύναμη, όση δύναμη και Χάρη έχει η Θεότητά Του!
                      Η Χάρη αυτή ενεργεί ουσιωδώς, αρκεί να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
                      α) συχνή μυστηριακή ζωήβ) να έχουμε συγχωρεμένους όλους τους ανθρώπουςγ) να διάγουμε αγνή ζωή στο σώμα και στην ψυχήδ) να έχουμε πνευματικό οδηγό καιε) να κάνουμε με τάξη και πρόγραμμα τα καθημερινά μας πνευματικά καθήκοντα σε χώρο ήσυχο και κατανυκτικό.

                      (+) Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέαπηγή

                      Πηγή: https://inpantanassis.blogspot.com/2021/03/blog-post_29.html
                      Πες μας τί νιώθεις και... Δες κάτι ειδικά για σένα ΕΔΩ!
                      Έχεις σημαντικές απορίες..; Βρες απάντηση ΕΔΩ!
                      Χαλάρωσε με μια Χριστιανική Ταινία ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Ο διάβολος μου έμαθε την ευχή (!)

                      http://amfoterodexios.blogspot.com/2020/11/blog-post_87.html

                      Πηγή: https://adontes.blogspot.com/2020/11/blog-post_44.html
                      Πες μας τί νιώθεις και... Δες κάτι ειδικά για σένα ΕΔΩ!
                      Έχεις σημαντικές απορίες..; Βρες απάντηση ΕΔΩ!
                      Χαλάρωσε με μια Χριστιανική Ταινία ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Xωρίς το φως του Θεού βρίσκεσαι στο σκοτάδι...
                      «Όπως η ηλιακή ακτίνα που εισχωρεί από κάποιο μικρό άνοιγμα στο σπίτι, το φωτίζει τόσο, ώστε να διακρίνεται και η πιο λεπτή σκόνη που αιωρείται στον αέρα, έτσι και ο φόβος του Θεού εισερχόμενος στην καρδιά του ανθρώπου, της φανερώνει όλα τα αμαρτήματά της» (Άγιος Ιωάννης Κλίμακος, λόγ. κστ΄, γ΄, 29).
                        Σίγουρα θα έχεις ακούσει ή διαβάσει το συγκεκριμένο παράδειγμα – το λέει ο όσιος, το λένε και άλλοι Πατέρες της Εκκλησίας, το λένε και σύγχρονοι θεολόγοι: το φως του ήλιου, έστω και μιας ακτίνας του, σε κάνει να βλέπεις ακόμη και τη λεπτή σκόνη που αιωρείται στον αέρα. Χωρίς την ηλιακή ακτίνα, χωρίς φως δηλαδή, δεν βλέπεις τίποτε: το σκοτάδι δεν αντανακλά τα αντικείμενα όπως και τη βρομιά του όποιου χώρου.
                        Το ίδιο συμβαίνει και στα πνευματικά. Για να μπορείς να δεις την κατάσταση της καρδιάς σου, τη βρομιά και τις αμαρτίες σου, θα πρέπει να φωτιστείς: χρειάζεσαι έστω και μία αχτίδα φωτός. Κι αυτή είναι ο φόβος του Θεού. Που προϋποθέτει ασφαλώς την αληθινή πίστη σ’ Εκείνον, αφού σε κάνει να Τον λαμβάνεις σοβαρά υπόψη σου στη ζωή σου. Χωρίς τον φόβο αυτόν, χωρίς το φως του Θεού δηλαδή, βρίσκεσαι στο σκοτάδι, συνεπώς δεν γνωρίζεις τον εαυτό σου, γι’ αυτό και συχνά διαμορφώνεις εικόνα «μεγαλειότητας» για τον εαυτό σου. Οπότε το ξέρεις πια: αυτογνωσία, συνεπώς και αληθινή ταπείνωση, υπάρχει εκεί που υπάρχει έστω και λίγη… γνώση Θεού. Διαφορετικά, κινείσαι ως τυφλός.

                       Πρόκειται για αλήθεια, που όχι μόνο την επισημαίνεις στη γύρω σου εξωτερική πραγματικότητα, κατά το παράδειγμα του οσίου, αλλά μας το κραυγάζει διαρκώς και ο ίδιος ο λόγος του Θεού. Γιατί άραγε ο Κύριος επανειλημμένως τόνιζε ότι «Αυτός εστι το φως του κόσμου», και ότι «ο ακολουθών Αυτώ ου μη περιπατήσει εν τη σκοτία, αλλ’ έξει το φως της ζωής»;  Θυμήσου και τον προφήτη Ησαΐα: στην κλήση του στο προφητικό αξίωμα, ενώπιον πια του Θεού, συνειδητοποιεί την τραγικότητα της ζωής του: το πόσο «τάλας εστι»! Χωρίς το φως του Θεού έτσι το μόνο που υφίσταται είναι το σκοτάδι. Ακόμη και το φως του νοερού οφθαλμού μας μπορεί να έχει κάποιο φως – που και αυτό όμως το έχει ως δωρεά από τον Ίδιο πάλι Δημιουργό μας Χριστό – αλλά χωρίς Εκείνον, χωρίς πίστη δηλαδή, είναι τόσο… ισχνό, που τελικώς μπορεί να χαρακτηριστεί άλλου είδους… σκοτάδι! Εφάρμοσέ το στις διάφορες φιλοσοφίες του κόσμου τούτου ή και στις διάφορες θρησκείες, οι οποίες όντως έχουν ψήγματα φωτός, που δεν οδηγούν όμως στη σωτηρία και στη ζωντανή σχέση με τον Θεό.

                       Λοιπόν, όσο πιστεύεις βαθιά και αληθινά στον Κύριο, όσο τοποθετείσαι σωστά απέναντί Του μέσα στο χώρο της αποκάλυψής Του, την Εκκλησία, τόσο και θα διανοίγονται τα νοερά μάτια σου για να βλέπεις και τις πιο αθέατες πλευρές σου.
                       Ο φόβος Του, ο οποίος δεν εννοείται ως τρόμος αλλά ως δέος μπροστά στην πανταχού παρουσία Του, σε κάνει να τηρείς τις άγιες εντολές Του, σε καθαρίζει από κάθε ακαθαρσία της ψυχής σου, σου φωτίζει όλο το ασυνείδητό σου, σε οδηγεί τελικά στην αγάπη απέναντί Του. Οπότε, γίνεσαι «όλος μάτια», κατά την προσφιλή έκφραση των νηπτικών δασκάλων, έχοντας ένοικο πια της ψυχής και του σώματός σου τον ίδιο τον Δημιουργό σου.π.Γεώργιος Δορμπαράκης

                      Πηγή: https://proskynitis.blogspot.com/2025/03/x.html
                      Πες μας τί νιώθεις και... Δες κάτι ειδικά για σένα ΕΔΩ!
                      Έχεις σημαντικές απορίες..; Βρες απάντηση ΕΔΩ!
                      Χαλάρωσε με μια Χριστιανική Ταινία ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Στο­χεύ­ει τα ει­κο­νι­ζό­με­να πρό­σω­πα





                      Η τιμή που απο­δί­δε­ται στις ει­κό­νες, 

                      απο­δί­δε­ται στα πρό­σω­πα που ει­κο­νί­ζουν, 



                      όπως ακρι­βώς και η πε­ρι­φρό­νη­ση των ει­κό­νων 

                      στο­χεύ­ει τα ει­κο­νι­ζό­με­να πρό­σω­πα.

                      Άγιος Φώτιος ο Μέγας


                      Πηγή: https://panagia-ierosolymitissa.blogspot.com/2025/03/blog-post_26.html
                      Πες μας τί νιώθεις και... Δες κάτι ειδικά για σένα ΕΔΩ!
                      Έχεις σημαντικές απορίες..; Βρες απάντηση ΕΔΩ!
                      Χαλάρωσε με μια Χριστιανική Ταινία ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Για όσους κοινωνούν ανεξομολόγητοι. (Ένα θαύμα του Αγίου Ευγενίου)

                      Στα χρόνια του βυζαντινού αυτοκράτορα Κωνσταντίνου του νέου, πλήθος από Σκύθες με δική του διαταγή ξεκίνησαν για την Ανατολή. Κάποτε έφτασαν και στην Τραπεζούντα.
                      Ανάμεσά τους ήταν και κάποιος δεμένος με αλυσίδες, γιατί είχε μέσα του ολόκληρη λεγεώνα πονηρών πνευμάτων.
                      Οι άλλοι Σκύθες τον πρόσεχαν νύχτα-μέρα, από φόβο μήπως οι δαίμονες τον ρίξουν στη φωτιά και τον κάψουν ή τον πνίξουν στο νερό ή τον γκρεμίσουν σε κανένα βάραθρο…
                      Πριν δαιμονιστεί ο Σκύθης αυτός, από νέος ακόμα, έκανε τα θελήματα των δαιμόνων και ζούσε ζωή ακόλαστη.
                      Κάποτε όμως έκανε και μία φρικτή ασέβεια. Στη Βασιλεύουσα, όπου είχε πάει μαζί με άλλους ομόφυλους του, επισκέφθηκε μία εκκλησία.
                      Εκεί, μολονότι αβάπτιστος και ακάθαρτος, τόλμησε να πλησιάσει στο άγιο ποτήριο την ώρα της θείας μεταλήψεως και να κοινωνήσει! Την ίδια όμως στιγμή παραδόθηκε στους απάνθρωπους δαίμονες, που άρχισαν από τότε να τον βασανίζουν αλύπητα.
                      Σ’ αυτή λοιπόν την κατάσταση έφτασε στην Τραπεζούντα. Οι σύντροφοί του, μαθαίνοντας για τα πολλά θαύματα του Aγίου Ευγενίου, τον έφεραν στο ναό του. Στο μεταξύ η σατανική λεγεώνα τον έκανε να σπαράζει και ν’ αφρίζει.
                      Πώς τόλμησες, τον φοβέριζαν τα δαιμόνια, να μεταλάβεις το Χριστό, αφού είσαι δικός μας; Θα σ’ εξαφανίσουμε με τον πιο σκληρό τρόπο! Κανένας δεν Θα σε γλιτώσει απ’ τα χέρια μας! …
                      Ενώ όμως κόμπαζαν και απειλούσαν οι μιαροί δαίμονες, τι κάνει ο γρήγορος βοηθός των ανθρώπων, ο ένδοξος Ευγένιος;
                      Παρακαλεί τον φιλάνθρωπο Δεσπότη να σπλαχνιστεί το πλάσμα Του και να το απαλλάξει από την τυραννία του σατανά.
                      Και με τις παρακλήσεις του λυγίζει τον πολυέλεο Κύριο.Καθώς στεκόταν λοιπόν ο δαιμονισμένος μπροστά στο λείψανο του αγίου, ήρθε σε έκσταση. Του φάνηκε πως είδε το Χριστό να κατεβαίνει από τον ουρανό μέσα στην εκκλησία.
                      Εκεί, αφού του θύμισε τις βέβηλες πράξεις, που από νέος είχε κάνει, άρχισε να τον ελέγχει αυστηρά.
                      Μ’ όλες τούτες τις παρανομίες σου, κατέληξε ο Κύριος, με λύπησες πάρα πολύ, δεν είσαι άξιος ελέους, για χάρη όμως του αγαπητού μου Ευγένιου σε λυπήθηκα και θα σ’ ελεήσω. Και γυρίζοντας στο μάρτυρα, που στεκόταν δίπλα Του ικετευτικά, συνέχισε: Γιάτρεψέ τον, Ευγένιε, αφού κατέφυγε στην προστασία σου.
                      Αμέσως ο Ιησούς εξαφανίστηκε. Ο Άγιος είπε τότε στον δαιμονισμένο: Αυτό το κακό το έπαθες επειδή κοινώνησες τα άχραντα Μυστήρια, ενώ ήσουν αβάπτιστος και βουτηγμένος στις αμαρτίες.
                      Ο Σκύθης συνήλθε από την έκσταση. Είδε τότε, αισθητά πια, να βγαίνει φωτιά από τα άγια λείψανα, να μπαίνει στο στόμα του και να κατακαίγει -έτσι του φάνηκε- τα σωθικά του.
                      Όσοι ήταν εκεί κοντά μπόρεσαν να δουν με τα ίδια τους τα μάτια τη δύναμη του αγίου Ευγενίου, που βασάνιζε και τιμωρούσε εξουσιαστικά τους πονηρούς δαίμονες, διώχνοντάς τους βίαια μέσ’ από τον ταλαίπωρο άνθρωπο.
                      Άφριζε και ίδρωνε και χτυπιόταν ο Σκύθης, ώσπου ελευθερώθηκε εντελώς από τ’ ακάθαρτα πνεύματα.
                      Ειρηνικός πια και ανενόχλητος, σιχάθηκε την παλιά του ζωή, και δεν έπαψε ποτέ να ευχαριστεί τον θαυματουργό μάρτυρα που τον ευεργέτησε...

                      Πηγή: https://inpantanassis.blogspot.com/2014/03/blog-post_1255.html
                      Πες μας τί νιώθεις και... Δες κάτι ειδικά για σένα ΕΔΩ!
                      Έχεις σημαντικές απορίες..; Βρες απάντηση ΕΔΩ!
                      Χαλάρωσε με μια Χριστιανική Ταινία ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Χρέος των χριστιανών η νηστεία





                      «Πρέπει και ημείς, αδελφοί μου, οι ευσεβείς χριστιανοί, νά νηστεύωμεν πάντοτε, μά περισσότερον την Τετράδη, διατί επουλήθηκε ο Κύριος και την Παρασκευή διατί εσταυρώθη. 



                      Ομοίως έχομε χρέος νά νηστεύωμεν και τές άλλες Τεσσαρακοστές, καθώς εφώτισε το Άγιον Πνεύμα τους αγίους Πατέρας της Εκκλησίας μας και μας έγραψαν διά νά νηστεύωμεν, νά νεκρώνωμεν τά πάθη, νά ταπεινώνωμεν τη σάρκα, το σώμα, οπού είναι ένας λύκος, ένα γουρούνι, ένα θηρίον, ένα λιοντάρι. 

                      Καί μάλιστα με τά ολίγα ζούμεν με ευκολία και όταν τρώγομεν πολλά, θέλομεν και έξοδα πολλά. Εγώ τώρα ημπορώ νά ζήσω με εκατό δράμια ψωμί. 

                      Εκείνα τά ευλογεί ο Θεός διατί είναι αναγκαία και όχι νά τρώγομεν εκατόν δέκα. 

                      Εκείνα τά δέκα τά καταράται, διατί είναι χαράμι, είναι εκεινού του πεινασμένου. 

                      Φυλάγετε αυτές τις τέσσερες Τεσσαρακοστές, χριστιανοί μου; 

                      Εδώ πως πηγαίνετε; 

                      Άν είσθε χριστιανοί, πρέπει νά τές φυλάγετε, μάλιστα την Μεγάλην Τεσσαρακοστή».

                      Άγιος Κοσμάς Αιτωλός





                      Πηγή: https://panagia-ierosolymitissa.blogspot.com/2023/02/blog-post_34.html
                      Πες μας τί νιώθεις και... Δες κάτι ειδικά για σένα ΕΔΩ!
                      Έχεις σημαντικές απορίες..; Βρες απάντηση ΕΔΩ!
                      Χαλάρωσε με μια Χριστιανική Ταινία ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Πώς πρέπει να δίνουμε τα ονόματα για να μνημονεύονται στην Θεία Λειτουργία;
                      Κατά την τέλεση της Θ. Λειτουργίας, υπάρχει η ευλογημένη συνήθεια στην Παράδοσή μας, να παραδίδουμε στο λειτουργό ονόματα προσφιλών μας, ζώντων και κεκοιμημένων (σε ξεχωριστά φύλλα) ώστε εκείνος με τη σειρά του να τα μνημονεύσει, να τα αναφέρει ένα-ένα πάνω από τον Αμνό του Θεού, τον αίροντα την αμαρτίαν του κόσμου στην Αγ. Πρόθεση.Αυτό έχει μεγάλη σημασία, διότι η ώρα της Θ. Λειτουργίας είναι η ιερότερη, η ποιο δυνατή, η ποιο αποτελεσματική σε ευλογία. Και διότι κάθε ψυχή είναι ξεχωριστή μπροστά στα μάτια του Προσωπικού Τριαδικού Θεού μας και έχει τη θέση της και δικαιούται αυτής της τιμής και της ειδικής ευλογίας. Εξάγει δε ο λειτουργός από το πρόσφορο ένα μικρό ψιχουλάκι [μερίδα], σαν κάτι αντίστοιχο με τις μερίδες των Αγίων, ώστε η παρουσία της κάθε ψυχής στο Άγιο Δισκάριο, σα στον Ουρανό, να είναι αισθητή και συγκεκριμένη. Μάλιστα, πρέπει να γνωρίζουμε ότι αυτό το προνόμιο το έχουν μόνο οι βαπτισμένοι χριστιανοί. Δεν μνημονεύονται αλλόθρησκοι και αλλόδοξοι. Αν υπάρξει κάποια ανάγκη να προσευχηθούμε γι’ αυτούς, το κάνουμε στην Παράκληση.
                      Τα ονόματα πρέπει να είναι γραμμένα σε γενική. Μνήσθητι Κύριε του δούλου Σου πχ Ιωάννου, Μαρίας…Επίσης, όταν πρόκειται για συζύγους, τα ονόματα πρέπει να γράφονται πλάϊ -πλάϊ, διότι αποτελούν ένα. πχ Γεωργίου & Πηνελόπης ή Κων/νου-Αλέκας. Μπορούμε συνοπτικά να προσθέτουμε “και των τέκνων” ή «τέκνων, εγγόνων, συγγενών».
                      Πέραν αυτού, υπάρχουν ορισμένα επίθετα, που συνοδεύουν το όνομα, που για την Εκκλησία αποτελούν τίτλο τιμής και αξίωμα. Και δεν πρέπει να παραλείπονται. πχ Γεωργίου Ιερέως, Αικατερίνης Πρεσβυτέρας. Άλλα τέτοια προσωνύμια, που πρέπει να αναγράφονται, είναι: Επισκόπου (ή Αρχιερέως), Ιερομονάχου, Διακόνου, Μοναχού-ής.Καλό και ενδεδειγμένο είναι, να τίθεται στην επικεφαλίδα των μνημονευμάτων, για μεν τους ζώντες: Υπέρ ελέους και υγείας, για δε τους κεκοιμημένους: Υπέρ αναπαύσεως.Τέλος, τα μνημονεύματα, είτε συνοδεύονται από πρόσφορο, είτε από: νάμα (κρασί), κερία από μελισσοκέρι για την Αγία Τράπεζα, κάρβουνα, λιβάνι, λάδι για τα καντήλια, τα οποία παραδίδουμε οι ίδιοι, στο Ιερό Βήμα, όπου τα παραλαμβάνει ο εκάστοτε διακονών τον Ιερέα.
                      Πηγή: agiafotini.gr
                      Έχεις παιδιά..; Βρες Οδηγίες ΕΔΩ για Χριστιανική Ανατροφή!
                      Χαλάρωσε με... Ένα Βίντεο ΕΔΩ!
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Αγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης: Πώς πρέπει να πολεμά ο στρατιώτης Χριστού;
                      Αφού ξυπνήσεις το πρωί, και αφού προσευχηθείς κάμποση ώρα, λέγοντας, Κύριε Ιησού Χριστέ Υιέ του Θεού ελέησόν με, το πρώτο πράγμα, που έχεις να στοχασθείς είναι αυτό: το να σου φανεί πως βλέπεις τον εαυτό σου περικλεισμένο μέσα σ’ έναν τόπο, και στάδιο, το οποίο δεν είναι άλλο, παρά η ίδια σου η καρδιά, και όλος ο εσωτερικός άνθρωπος· μ’ αυτό τον νόμο, ότι, όποιος εκεί δεν πολεμήσει, να μένει πάντοτε πεθαμένος· και μέσα σ’ αυτό λογαρίασε πως βλέπεις εμπρός σου εκείνο τον εχθρό, και εκείνη την κακή σου όρεξη, την οποία αποφάσισες για να πολεμήσεις, και είσαι έτοιμος να πληγωθείς και να πεθάνεις, αρκεί μόνο να την νικήσεις.
                      Καί από μέν το δεξί μέρος του σταδίου, νόμισε πως βλέπεις το νικηφόρο σου Αρχιστράτηγο, τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, με την Παναγία του Μητέρα, και με πολλά Τάγματα Αγγέλων και Αγίων και μάλιστα με τον Αρχάγγελο Μιχαήλ· από δε το αριστερό, πως βλέπεις τον καταχθόνιο διάβολο, με τους δικούς του δαίμονες, για να σηκώσουν το πάθος εκείνο, και την κακή όρεξη καταπάνω σου, και να σε παρακινήσουν να αφήσεις τον πόλεμο, και να υποταχθείς σ’ αυτό· φαντάσου και πως ακούς μία φωνή, σαν από το φύλακά σου Άγγελο, να σου λέει έτσι· «Εσύ σήμερα πρέπει να πολεμήσεις εναντίον αυτού ακριβώς του πάθους, και των άλλων εχθρών· και μη δειλιάσει καθόλου η καρδιά σου, και φύγεις από τον πόλεμο λόγω φόβου, ή άλλης συστολής, με κανένα τρόπο· γιατί ο Κύριός μας και Αρχιστράτηγός σου Ιησούς, στέκεται εδώ συντροφιασμένος μαζί με όλους τους χιλιάρχους και εκατοντάρχους του, δηλαδή με όλα του τα ένδοξα τάγματα, για να πολεμήσει όλους τους εχθρούς σου, και να μη τους αφήσει να σε δυναστεύουν ή να σε νικήσουν· «Κύριος λέει, πολεμήσει περί υμών» (Ο Κύριος θα πολεμήση διά την σωτηρίαν σας) (Έξοδ. ΙΔ΄ 14).
                      Γι’ αυτό, στάσου στέρεος, βίασε τον εαυτό σου, υπέφερε το βάσανο που θα αισθανθείς καμιά φορά· φώναζε πολλές φορές από τα σπλάχνα της καρδιάς σου· «μή παραδώς με εις ψυχάς θλιβόντων με» (Μή με παραδώσης εις τα χέρια εκείνων, οι οποίοι έχουν σκοπό να με καταθλίψουν) (Ψάλμ. ΚΣΤ΄ 12). Φώναζε τον Κύριό σου, και την Παρθένο, και όλους τους Αγίους, και Αγίες· και σίγουρα θα νικήσεις· γιατί λέει «Γράφω υμίν, νεανίσκοι, ότι νενικήκατε τον πονηρόν» (Γράφω εις σάς, νέοι, διότι έχετε νικήσει τον πονηρόν) (Α΄ Ιωάννου Β΄ 13). Και αν εσύ είσαι αδύνατος, και συνηθισμένος στα κακά, ενώ οι εχθροί σου είναι δυνατοί, και πολλοί, αλλά, πολύ περισσότερες είναι οι βοήθειες εκείνου, που σε έπλασε και σε λύτρωσε, και από σένα ασυγκρίτως δυνατότερος είναι ο Θεός στον πόλεμο αυτό• όπως έχει γραφεί· «Κύριος κραταιός και δυνατός εν πολέμω» (ο Κύριος ο κραταιός και δυνατός εις τους πολέμους) (Ψαλμ. ΚΓ΄ 8). Και περισσότερο πόθο έχει αυτός να σε σώσει, από ότι έχει ο εχθρός να σε καταστρέψει.
                      Γι’ αυτό πολέμα, και μη βαρεθείς ποτέ σου τον κόπο. Γιατί από τον κόπο, και από τη βία, και το βάσανο, που αισθάνεσαι για τη συνήθεια, την οποία απέκτησες από το κακό, γεννιέται η νίκη, και ο μεγάλος θησαυρός, με τον οποίο αγοράζεται η βασιλεία των ουρανών, και ενώνεται η ψυχή διαπαντός με το Θεό.
                      Λοιπόν, άρχισε στο όνομα του Θεού να πολεμάς με τα άρματα της απιστίας του εαυτού σου, και της ελπίδας και θάρρους στο Θεό σου, με την προσευχή, και με τη γύμναση· και περισσότερο με το άρμα της καρδιακής, και Νοεράς Προσευχής· το οποίο είναι τό, Κύριε Ιησού Χριστέ, όνομα τόσο φοβερό, που σαν μαχαίρι δίστομο στρεφόμενο μέσα στην καρδιά, μαστίζει, και κατακόπτει τους δαίμονες, και τα πάθη.
                      Γι’ αυτό και περί τούτου είπε ο Ιωάννης της Κλίμακος «Ιησού ονόματι, μάστιζε πολεμίους» (Μέ το όνομα του Ιησού, μάστιζε τους εχθρούς). Με αυτά, λέω, πολέμα εκείνο τον εχθρό, και εκείνο το πάθος, και την κακή όρεξη, που σε πολεμάει• δηλαδή να την πληγώνεις θανάσιμα, πότε με την αντίσταση, πότε με το μίσος, πότε με τις πράξεις της ενάντιας αρετής· και έτσι, να κάνεις πράγμα αρεστό στο Θεό σου· ο οποίος, με όλη τη θριαμβεύουσα εν ουρανοίς Εκκλησία, στέκει αόρατα, και βλέπει τον πόλεμό σου· για τον οποίο πόλεμο, δεν πρέπει να λυπάσαι συλλογιζόμενος, αφενός το χρέος που έχουμε όλοι μας να δουλεύουμε, και να αρέσουμε στο Θεό, και αφετέρου, την ανάγκη που έχουμε να πολεμούμε, καθώς σου προείπα. Γιατί, αν απ’ αυτό τον πόλεμο φύγουμε, σίγουρα μέλλουμε να θανατωθούμε.
                      Έπειτα, και αν φύγεις πρός ώραν από τον κατά Θεόν αυτό πόλεμο σαν αποστάτης, και δοθείς στον κόσμο, και σ’ όλες τις τρυφές, και αναπαύσεις της σαρκός· αλλά ύστερα, και παρά τη θέλησή σου πάλι πρέπει να πολεμήσεις· και με τόσες δυσκολίες, που πολλές φορές να ιδρώνει το πρόσωπό σου, και να καταπληγώνεται η καρδιά σου με θανατηφόρες λιποθυμίες. Πότε; Στον καιρό των γηρατειών και του θανάτου σου; Όταν οι δαίμονες, και όλα τα πάθη σου, πρόκειται να σε περικυκλώσουν δυνατά. Και τόσο να σε κατατροπώσουν, που εσύ αδύναμος, ποιόν πρώτα να αντιπολεμήσεις, πρόκειται να παραδοθείς σε αιώνιο θάνατο.
                      Γι’ αυτό, μη γίνεις τόσο μωρός, αγαπητέ, ώστε να θέλεις να πολεμάς τότε σε ένα καιρό ανώφελο· αλλά σαν φρόνιμος, υπόμεινε τώρα τον κόπο του πολέμου, για να νικήσεις, να στεφανωθείς και να ενωθείς με το Θεό, και εδώ, και εκεί στη βασιλεία του την ουράνια, «μνήσθητι του Κτίσαντός σε εν ημέραις νεότητός σου, έως ότου μη έλθωσιν αι ημέραι της κακίας σου· και φθάσωσι τα έτη, εν οίς ερείς· ουκ έστι μοι εν αυτοίς θέλημα» (Κατά τα έτη της νεότητός σου, και πάντοτε, να ενθυμήσαι τον δημιουργόν σου, διά να μη έλθουν ημέραι πόνου και ταλαιπωρίας του γήρατος και φθάσουν έτη, κατά τα οποία θα πής, “Δέν έχω πλέον την θέλησιν και την δύναμιν δι΄ αυτά τα πράγματα, διά τον σεβασμόν και την υπακοήν πρός τον Θεόν.”) (Εκκλησιαστής ΙB΄ 1).
                      Πηγή: Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου, "Αόρατος Πόλεμος"
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Πώς να κάνω τα παιδιά μου να αγαπήσουν τον Χριστό;
                      Η ανατροφή των παιδιών ίσως είναι ένα από τα δυσκολότερα πράγματα που ο γονέας καλείται να αντιμετωπίσει στην ζωή του. Η δε ανατροφή σύμφωνα με τα χριστιανικά πρότυπα είναι ακόμη πιο δύσκολη στην τύρβη της σύγχρονης κοινωνίας που ζούμε. Τα ερεθίσματα που αποπροσανατολίζουν τα παιδιά μας είναι ποικίλα και δύσκολα μπορούμε να τα προστατέψουμε από αυτά. Παρά ταύτα η Σύναξη Νέων Παλαιοχωρίου έχει επιμεληθεί την ιστοσελίδα της «Ορθοδοξία & Παιδί» όπου υπάρχει άφθονο υλικό για την ενασχόληση των παιδιών μας, εάν είναι σε ηλικία που ενδείκνυται.
                      Συγκεκριμένα, έχουμε συλλέξει τραγούδια, κινούμενα σχέδια, διαδραστικά παιχνίδια, υλικό για κατήχηση και άλλα. Αλλά πιο σημαντικό είναι ότι έχουμε αναρτήσει άρθρα που αφορούν στην διαπαιδαγώγηση και που δίνουν λύσεις σε προβλήματα της καθημερινότητας. Εάν λοιπόν έχετε οποιοδήποτε πρόβλημα ή απορία για το πώς να μεγαλώσετε τα παιδιά σας, μπορείτε να βρείτε λύσεις ΕΔΩ !
                    • Συνέχεια Άρθρου ▼
                      Νιώθεις ανασφάλεια;
                      Πολλές φορές νιώθουμε πράγματα που δεν μπορούμε να εξηγήσουμε. Που μας απασχολούν και φοβόμαστε να τα συζητήσουμε και να τα εξωτερικεύσουμε.
                      Η Σύναξη Νέων Παλαιοχωρίου έχει φτιάξει ειδικά για σένα την "Πλατφόρμα Συναισθημάτων" όπου γράφεις μονολεκτικά ότι νιώθεις και μπορείς να διαβάσεις τί έχουν να σου πουν οι πατέρες της εκκλησίας, και πώς μπορείς να βρεις λύση στο πρόβλημά σου!

                      Δεν χάνεις τίποτε να δοκιμάσεις εδώ…

                      Δεν υπάρχει δυνατότητα να διαβάσετε παλαιότερες αναρτήσεις - Αλλά δείτε ένα "τυχαίο" άρθρο ΕΔΩ!