Τι κάνουμε μία ημέρα πριν την Θεία Κοινωνία - Γ' μέρος


Αναγνώσεις: |


Η αντιγραφή και αποθήκευση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς!

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.

Έχετε αντιγράψει το άρθρο στα αγαπημένα στις:

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
"Ἰδού, βαδίζω πρὸς θείαν κοινωνίαν..."
Συνεχίζοντας νά μελετοῦμε τό θέμα τῆς προσέλευσής μας στό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας [...] τώρα θά ἀσχοληθοῦμε εἰδικότερα μέ τήν προετοιμασία μας κατά τήν τελευταία ἡμέρα.

Ὅσο σπουδαία εἶναι ἡ προετοιμασία τῶν προηγουμένων ἡμερῶν, ἄλλο τόσο εἶναι τοῦ τελευταίου εἰκοσιτετραώρου. Ἄν μιλήσουμε γενικά, αὐτό πού πρέπει νά ἐπισημάνουμε εἶναι ὁ ἀγώνας γιά ἐντονότερη φύλαξη τῶν αἰσθήσεών μας καί τοῦ νοός. Ἐπειδή οἱ πέντε αἰσθήσεις μας καί τό μυαλό μας εἶναι τά κύρια παράθυρα ἀπό τά ὁποῖα εἰσέρχεται ἡ ἁμαρτία στόν ἄνθρωπο, αὐτά εἶναι ἀνάγκη νά τά περιφρουρήσουμε ἐντονότερα τήν τελευταία ἡμέρα, οὕτως ὥστε νά μήν λερώσουμε τήν ψυχή μας λίγο πρίν τήν Θεία Κοινωνία.

Ἐπίσης, ὁ πνευματικός ἀγώνας τήν τελευταία ἡμέρα γίνεται ἐντονότερος καί κυρίως ἀπό τό ἀπόγευμα καί μετά προσπαθοῦμε τό μόνο πού ἔχουμε στό μυαλό μας νά εἶναι ἡ αὐριανή Θεία Μετάληψη. Σ’ αὐτό βοηθάει πολύ τό κλείσιμό μας στό «ταμιεῖον» μας. Τί σημαίνει αὐτό; Σημαίνει ὅτι τό βράδυ πρό τῆς Θείας Κοινωνίας θά «κλειστοῦμε» οἰκειοθελῶς σέ ἕνα ἥσυχο μέρος τοῦ σπιτιοῦ μας καί ἐκεῖ θά ἀσχοληθοῦμε μέ τήν περισυλλογή καί τήν προσευχή.

Εἶναι πάρα πολύ σημαντικό τό βράδυ πρό τῆς Θείας Κοινωνίας νά μήν ἔχουμε περισπασμούς, ἔγνοιες, ἀλλότριες παραστάσεις καί σ’ αὐτό βοηθάει πολύ τό νά μή βγοῦμε καθόλου ἀπό τό σπίτι μας. Ὁ περισπασμός μιᾶς βραδινῆς ἐξόδου, ἀκόμη καί γιά κάτι πνευματικό, ὅπως γιά παράδειγμα γιά μία ὁμιλία, δέν βοηθάει καθόλου στήν περισυλλογή πού πρέπει νά ἐπιτύχουμε ἐκεῖνο τό βράδυ. Οἱ ἔξοδοί μας, ἀκόμη καί γιά πνευματικό θέμα, εἶναι γιά ἄλλες ὧρες.

Τό βράδυ λοιπόν πρό τῆς Θείας Κοινωνίας, θά κλειστοῦμε στό «ταμιεῖον» μας καί ἐκεῖ θά δοῦμε τόν ἑαυτό μας. Αὐτό εἶναι τό πιό σημαντικό ἀπ’ ὅλα. Τί σημαίνει θά δοῦμε τόν ἑαυτό μας; Θά κλειστοῦμε καί θά ἀσχοληθοῦμε μέ τά παρακάτω:
  • Πρῶτα ἀπ’ ὅλα θά ἀνάψουμε τό θυμιατό μας νά θυμιάσουμε καί στήν συνέχεια θά πάρουμε τό προσευχητάριό μας καί θά διαβάσουμε τό Ἀπόδειπνο καί τήν Θεία Μετάληψη. Τό Ἀπόδειπνο εἶναι ἡ βραδινή προσευχή πού κάνει κάθε πιστός καθημερινά στό σπίτι του καί ἡ Θεία Μετάληψη εἶναι ἡ ἀκολουθία – προσευχή πού διαβάζει ὁ πιστός κάθε φορά πού πρόκειται νά κοινωνήσει. Ἡ ἀκολουθία τῆς Θείας Μεταλήψεως, ἔτσι ὅπως εἶναι στά προσευχητάρια, χωρίζεται σέ τρία μέρη. Τό πρῶτο ἀναγιγνώσκεται τό βράδυ μαζί μέ τήν ἀκολουθία τοῦ Ἀποδείπνου. Τό δεύτερο, τό πρωί τῆς ἡμέρας πού θά κοινωνήσει ὁ πιστός. Καί τό τρίτο, τήν ὥρα πού βαδίζει «πρός θείαν κοινωνίαν». Στήν πράξη ὅμως εἶναι πιό εὔκολο, καί αὐτό συνηθίζεται, νά ἀναγιγνώσκονται ὅλα ἀ­ποβραδίς.
  • Στήν συνέχεια, θά ἀνοίξουμε νά διαβάσουμε κάποιο πνευματικό ἀνάγνωσμα, ὥστε τό μυαλό μας νά παραμείνει στά πνευματικά, διότι ὁ πονηρός πολεμάει πολύ τόν πιστό πού πρόκειται νά κοινωνήσει.
  • Ἡ προσευχή καί ἡ μελέτη θά μᾶς βοηθήσει πολύ στό νά κατανυγεῖ ἡ ψυχή μας, νά συναισθανθοῦμε τήν ἁμαρτωλότητα καί τήν ἀναξιότητά μας, ὅπως ἐπίσης καί τήν ἄπειρη ἀγαθότητα καί ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Δέν θά πέσουμε ὅμως στό λάθος νά σκεφτόμαστε συγκεκριμένες ἁμαρτίες πού κάναμε. Αὐτό θά τό σκεφτοῦμε τίς προηγούμενες ἡμέρες, ὥστε νά τίς ἐξομολογηθοῦμε. Ἐκεῖνο τό βράδυ θά σκεφτόμαστε μόνο γενικά ὅτι εἴμαστε ἁμαρτωλοί καί ἀνάξιοι καί ὄχι εἰδικά τί ἔχουμε κάνει, διότι πολλοί, λόγω ὑπερευαισθησίας, σκέφτονται μέχρι τελευταίας στιγμῆς τίς ἁμαρτίες τους καί αὐτό τούς κάνει νά μήν κοινωνοῦν τελικά. Τό σωστό εἶναι, ὅλα αὐτά νά τά ἐξετάσουμε τίς προηγούμενες ἡμέρες, νά ἐξομολογηθοῦμε καί, ἐάν ἔχουμε τήν εὐλογία τοῦ Πνευματικοῦ μας, νά κοινωνήσουμε, χωρίς ἄλλες σκέψεις.
  • Προσπαθοῦμε, ἐπίσης, νά μήν ἀσχοληθοῦμε καθόλου μέ τίς βιοτικές μέριμνες, μέ τά προβλήματα καί τίς ὑποθέσεις, πού ἔρ­χονται ἐκείνη τήν ὥρα στό μυαλό μας. Ὑπάρχουν πολλές ἄλλες ὧρες πού θά τά σκεφτοῦμε ὅλα αὐτά. Ἔτσι θά καταφέρουμε νά ἠρεμήσει τό πνεῦμα μας καί νά ἀσχολεῖται μόνο μέ τήν χαρά πού φέρνουν οἱ πνευματικές ἐνασχολήσεις.
  • Ἀσφαλῶς, δέν ἀνοίγουμε τήν τηλεόραση νά δοῦμε κάποια ἐκπομπή, οὔτε βέβαια καί εἰδήσεις, ἀλλά οὔτε καί συζητοῦμε τά νέα ἤ ἄλλα ἄσχετα θέματα μέ τούς οἰκείους μας.
  • Ἐκτός ἀπό ψυχική προετοιμασία, θά κάνουμε καί σωματική. Σαφῶς τό βράδυ ἐκεῖνο θά νηστέψουμε αὐστηρά (ἀλάδωτο) καί τό φαγητό μας θά εἶναι λιτό καί ἀπέριττο. Ἐπίσης, ὅπως φροντίσαμε νά καθαρίσουμε τήν ψυχή μας, θά φροντίσουμε νά καθαρίσουμε καί τό σῶμα μας. Θά πλυθοῦμε ἀποβραδίς, θά πλύνουμε καί τό στόμα μας καί θά ἑτοιμάσουμε καί καθαρά ροῦχα γιά νά φορέσουμε στήν αὐριανή Θεία Λειτουργία. Δέν εἶναι μικρότερης ἀξίας ἡ σωματική προετοιμασία, ὅπως ἴσως νομίζουν πολλοί, ἀλλά ἰσάξια μέ τήν πνευματική.
  • Πολύ σημαντικό ἐπίσης εἶναι, λίγο πρίν κοιμηθοῦμε, νά συγχωρεθοῦμε μέ τούς οἰ­κείους μας, δίνοντας καί λαμβάνοντας συγχώρεση. Ἐννοεῖται ὅτι μέ τούς ἄλλους ἀνθρώπους, ἄν εἴχαμε κάτι, ἔπρεπε νά συγχωρεθοῦμε τίς προηγούμενες ἡμέρες. Τό λέει πολύ καθαρά ὁ Κύριός μας στήν ἐπί τοῦ Ὄρους ὁμιλία, ὅτι δέν μπορεῖ κάποιος νά κοινωνήσει, ἐάν πρῶτα δέν ἔχει συμφιλιωθεῖ μέ τόν συνάνθρωπό του: « Ἐάν οὖν προσφέρῃς τό δῶρόν σου ἐπί τό θυσιαστήριον κἀκεῖ μνησθῇς ὅτι ὁ ἀδελφός σου ἔχει τι κατά σοῦ, ἄφες ἐκεῖ τό δῶρόν σου ἔμπροσθεν τοῦ θυσιαστηρίου, καί ὕπαγε πρῶτον διαλλάγηθι τῷ ἀδελφῷ σου, καί τότε ἐλθών πρόσφερε τό δῶρόν σου» (Ματθ. ε΄ 23-24).
  • Τέλος, ὅταν πέσουμε νά ξαπλώσουμε στό κρεβάτι μας, ἀφοῦ κάνουμε τόν σταυρό μας, προσπαθοῦμε νά ἐπαναλαμβάνουμε συνεχῶς στό μυαλό μας τήν εὐχή: «Κύριε Ἰη­σοῦ Χριστέ ἐλέησόν με». Εἶναι ὁ καλύτερος καί ἀσφαλέστερος τρόπος γιά νά ἔχουμε μία ἥσυχη καί εὐλογημένη νύχτα.
Τέλος καί τω Θεῷ δόξα!

Συνεχίζεται ΕΔΩ...

Πηγή: Ἀπό τό Μηνιαῖον Ὀρθόδοξον Χριστιανικόν περιοδικόν «Ἁγία Λυδία», ἔτος 43ον, τεῦχος 511, Ὀκτώβριος 2015

Γίνετε συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας!

Αποστείλετε προτεινόμενο υλικό στο ptheoxaris@yahoo.gr προς ωφέλεια των ψυχών όλων μας!